fredag 1 november 2024

inloggad som

Entreprenörsbyggena där ytan är allt

Hur kan det komma sig att framgångsrika företag i Malmöregionen, välkända i andra delar av världen, här nästan kan gå helt under radarn? Det var frågan på torsdagens ”Efter Jobbet”-möte med Rapidus, som även syftade till att råda bot detta genom att uppmärksamma tre unga Malmöentreprenörer som, jämfört med sina internationella rykten, är lokala doldisar.
141127-1

För lite mer än två år sedan startade Fanny Ek smyckesföretaget Ioaku. Sedan dess har priserna regnat över företaget, med både internationella och nationella utmärkelser. Senast vann hon svenska moderådets pris “årets trend 2013”.

Resan bakom bolagets uppstart började på Malmö tillskärarakademi. Därefter sökte hon in till Instituto Marangoni i London där hon tre år senare gick ut som bästa avgångselev 2009.

− De är väldigt inriktade på arbetslivet. Grafisk design, som inte alla skolor har, hade vi under alla tre år. Det gör att jag kan göra allt det själv i mitt bolag, säger Fanny Ek.

Hon tackade nej till jobberbjudanden från både Milano och London för att flytta hem till Sverige och för att tre år senare bli egen företagare.

− Första ett och ett halvt åren satsade jag allt på att synas, höras och få priser. Du måste finnas där ute. På facebook, instagram och i digitala modetidningar, säger Fanny Ek.

Ytterligare draghjälp har hon fått av kända kvinnor som bär hennes kreationer, exempelvis Regina Lund. Men det är inte vem som helst som blir en bra skyltdocka.

− Jag vill att mitt märke ska vara elegant med en lite äldre målgrupp. Jag kan inte gå till en 20-årig bloggare, även om hon råkar vara störst i Sverige, för det skulle inte förmedla det jag vill med mitt märke, säger Fanny Ek.

Att det skulle bli smycken var inte självklart. Fanny Ek är både utbildad tillskärare, kläd- och accessoardesigner. Hon såg ett gap i marknaden för just kraftfulla och expressiva smycken till ett pris som fler har råd med. Målet är ett modehus, med plats för fler produkter som skor och väskor.

KL2014_1127-183124__MG_9147

Björn Lindén är en av grundarna bakom postorderföretaget Trés bien. Från att ha drivit klädesbutik i Lund började Björn och hans kollega snegla på e-handel, och tillsammans med två till startades Trés bien 2006 i liten skala. I år landar omsättningen på över 31 miljoner. Hemligheten bakom framgången är mixen, menar Björn Lindén.

− Vi tittade på varumärken som kanske mest fanns tillgängliga ute i Europa, och så blandade vi det med andra märken som vi själva gillade, säger han.

Trots att de sitter i Malmö har de fått mer uppmärksamhet på andra sidan Atlanten, där bland annat New York Times har skrivit om dem. En av anledningarna, tror Björn Lindén, är att det är där som deras försäljning är som störst, och fortsätter växa. Över trettio procent av beställningarna går till USA. Företaget växer också i modecentra som Hong Kong och Sydkorea, kundbasen finns i närmare femtio länder.

Att företaget snabbt svällde till sin storlek har också inneburit svårigheter, främst av teknisk karaktär.

− E-handeln har varit väldigt omogen kan man säga, så vi har varit tvungna att skapa våra egna datasystem, säger Björn Lindén.

Trés bien har under åren gått från att vara en renodlad återförsäljare till ett modehus, med flera egna kollektioner och samarbeten med designers. Om ett år väntar också lanseringen av den första fysiska butiken, i Stockholm.

− Det är 90 procent säkert, säger Björn Lindén.

KL2014_1127-184826__MG_9239

 

Den tredje entreprenören som äntrade scenen hos Telia var Marcus Woxneryd från produktstudion Ustwo.

− När vi startade Ustwo var det väldigt mycket digital design. Vi hjälpte till exempel Sony att göra snyggare gränssnitt i sina telefoner. Det här var tio år sedan, och sedan dess har vi gått från design till hela den digitala tjänsten. Så vi kallar oss produktstudio, säger Marcus Woxneryd.

Precis som Fanny Ek åkte Marcus Woxneryd till London för att utbilda sig, men inte till utvecklare utan till musiker. Efter att skivbolagets konkurs hotade att sätta stopp för hans fortsatta Londonliv sökte han till en kurs i digital design, och på det första jobbet träffade han sina framtida kollegor på Ustwo.

Förutom att studion har utvecklings- och designuppdrag åt kunder som Tesco, H&M och Google kommer de ut med helt egna produkter. En av dem är appsuccén Monument Valley, ett ultradesignat pusselspel i tre dimensioner.

Under de senaste åren har studion växt så det knakar, och är nu nominerade till Malmö stads näringslivspris “årets jobbkomet”. I kategorin tävlar de mot Massive Entertainment och Uniq Dialog.

− Nu vill vi stabilisera oss lite för att kunna skapa en plattform för att få fler spännande samarbeten, säger Marcus Woxneryd.

Vad de tre entreprenörerna har gemensamt är att marknadsföringen inte sker genom traditionell media, utan genom kanaler som bloggare, internetforum och digitala tidskrifter. Kanske är det därför som företagen fått mer uppmärksamhet internationellt än på hemmaplan.

141127-2

För att råda bot på den lokala anonymiteten lanserar Rapidus Jan Wifstrand tre nya gatuskyltar åt kvällens huvudpersoner, att sätta upp på lämpliga ställen i Malmö. ”Unter dem Lindén” åt Björn Lindén, med blinkning åt Berlins paradgata, ”Oakland” åt Fanny Ek, medan Venedig får konkurrens av Magnus Woxneryds nya torg ”Marcusplatsen”.

Text: Hanna Sigeman
Foto: Kristoffer Lindblad

KL2014_1127-174139__MG_9007 KL2014_1127-174240__MG_9016
Eva Runnerström, PeakSearch; Björn-Peter Strandgården, Coeli  Mats Brogren, MiMa-institutet; Nils Häck, TeliaSonera

 

 

KL2014_1127-174318__MG_9018 KL2014_1127-174435__MG_9025
 Anna Landeborg, Celemi; Johan Michaelsson och Johan Rydelius, TeliaSonera AnnaKarin Nilsson, Lorensdal; Petra Nordlund, SwCG

 

KL2014_1127-174543__MG_9033 KL2014_1127-174640__MG_9037
 Stefan Dahlin, EY; Jan-Erik Bengtsson, Tillväxt Malmö; Caroline Palmqvist, TicTac Interactive  Jonas Klevhag, Teknopol; Louie Wester, Louise Wester

 

KL2014_1127-174719__MG_9041 KL2014_1127-174933__MG_9051
Tove Kortelainen, Grant Thornton; Charlotta Heier  Anja Trägårdh, Trägårdh kommunikation; Mikael Winblad, Ugly Duckling

 

KL2014_1127-175031__MG_9058 KL2014_1127-175207__MG_9064
Susanne Englund och Mikael Tellqvist, Artistpartner Malou Adler, UsTwo; Joel Callegari och Benjamin Palmqvist, Kommunicera

Hur kan det komma sig att framgångsrika företag i Malmöregionen, välkända i andra delar av världen, här nästan kan gå […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Vd-byte på Smile

    Ebba Fåhraeus slutar efter tio år som vd på life science-inkubatorn Smile. En ny vd börjar på måndag och är en internrekrytering. – Det blir inte lätt att toppa det Ebba har åstadkommit, säger efterträdaren.

  • Uppåt för skånsk försvarsindustri

    IT-bolaget Mildef i Helsingborg har fått en av sina enskilt största ordrar, värd 200 miljoner kronor. Och Malmöbolaget Advenica har fått ett viktigt Nato-godkännande.

  • Zerotude ska göra röda byggnader gröna

    Renoveringar är ett måste om fastighetsägare ska kunna möta EU:s krav på byggnaders energieffektivitet. Maximilian Deiters (32) är medgrundare till Zerotude, som visar hur fastighetsägare smartast renoverar sitt bestånd.