Hur kan det komma sig att framgångsrika företag i Malmöregionen, välkända i andra delar av världen, här nästan kan gå helt under radarn? Det var frågan på torsdagens ”Efter Jobbet”-möte med Rapidus, som även syftade till att råda bot detta genom att uppmärksamma tre unga Malmöentreprenörer som, jämfört med sina internationella rykten, är lokala doldisar.
För lite mer än två år sedan startade Fanny Ek smyckesföretaget Ioaku. Sedan dess har priserna regnat över företaget, med både internationella och nationella utmärkelser. Senast vann hon svenska moderådets pris “årets trend 2013”.
Resan bakom bolagets uppstart började på Malmö tillskärarakademi. Därefter sökte hon in till Instituto Marangoni i London där hon tre år senare gick ut som bästa avgångselev 2009.
− De är väldigt inriktade på arbetslivet. Grafisk design, som inte alla skolor har, hade vi under alla tre år. Det gör att jag kan göra allt det själv i mitt bolag, säger Fanny Ek.
Hon tackade nej till jobberbjudanden från både Milano och London för att flytta hem till Sverige och för att tre år senare bli egen företagare.
− Första ett och ett halvt åren satsade jag allt på att synas, höras och få priser. Du måste finnas där ute. På facebook, instagram och i digitala modetidningar, säger Fanny Ek.
Ytterligare draghjälp har hon fått av kända kvinnor som bär hennes kreationer, exempelvis Regina Lund. Men det är inte vem som helst som blir en bra skyltdocka.
− Jag vill att mitt märke ska vara elegant med en lite äldre målgrupp. Jag kan inte gå till en 20-årig bloggare, även om hon råkar vara störst i Sverige, för det skulle inte förmedla det jag vill med mitt märke, säger Fanny Ek.
Att det skulle bli smycken var inte självklart. Fanny Ek är både utbildad tillskärare, kläd- och accessoardesigner. Hon såg ett gap i marknaden för just kraftfulla och expressiva smycken till ett pris som fler har råd med. Målet är ett modehus, med plats för fler produkter som skor och väskor.
Björn Lindén är en av grundarna bakom postorderföretaget Trés bien. Från att ha drivit klädesbutik i Lund började Björn och hans kollega snegla på e-handel, och tillsammans med två till startades Trés bien 2006 i liten skala. I år landar omsättningen på över 31 miljoner. Hemligheten bakom framgången är mixen, menar Björn Lindén.
− Vi tittade på varumärken som kanske mest fanns tillgängliga ute i Europa, och så blandade vi det med andra märken som vi själva gillade, säger han.
Trots att de sitter i Malmö har de fått mer uppmärksamhet på andra sidan Atlanten, där bland annat New York Times har skrivit om dem. En av anledningarna, tror Björn Lindén, är att det är där som deras försäljning är som störst, och fortsätter växa. Över trettio procent av beställningarna går till USA. Företaget växer också i modecentra som Hong Kong och Sydkorea, kundbasen finns i närmare femtio länder.
Att företaget snabbt svällde till sin storlek har också inneburit svårigheter, främst av teknisk karaktär.
− E-handeln har varit väldigt omogen kan man säga, så vi har varit tvungna att skapa våra egna datasystem, säger Björn Lindén.
Trés bien har under åren gått från att vara en renodlad återförsäljare till ett modehus, med flera egna kollektioner och samarbeten med designers. Om ett år väntar också lanseringen av den första fysiska butiken, i Stockholm.
− Det är 90 procent säkert, säger Björn Lindén.
Den tredje entreprenören som äntrade scenen hos Telia var Marcus Woxneryd från produktstudion Ustwo.
− När vi startade Ustwo var det väldigt mycket digital design. Vi hjälpte till exempel Sony att göra snyggare gränssnitt i sina telefoner. Det här var tio år sedan, och sedan dess har vi gått från design till hela den digitala tjänsten. Så vi kallar oss produktstudio, säger Marcus Woxneryd.
Precis som Fanny Ek åkte Marcus Woxneryd till London för att utbilda sig, men inte till utvecklare utan till musiker. Efter att skivbolagets konkurs hotade att sätta stopp för hans fortsatta Londonliv sökte han till en kurs i digital design, och på det första jobbet träffade han sina framtida kollegor på Ustwo.
Förutom att studion har utvecklings- och designuppdrag åt kunder som Tesco, H&M och Google kommer de ut med helt egna produkter. En av dem är appsuccén Monument Valley, ett ultradesignat pusselspel i tre dimensioner.
Under de senaste åren har studion växt så det knakar, och är nu nominerade till Malmö stads näringslivspris “årets jobbkomet”. I kategorin tävlar de mot Massive Entertainment och Uniq Dialog.
− Nu vill vi stabilisera oss lite för att kunna skapa en plattform för att få fler spännande samarbeten, säger Marcus Woxneryd.
Vad de tre entreprenörerna har gemensamt är att marknadsföringen inte sker genom traditionell media, utan genom kanaler som bloggare, internetforum och digitala tidskrifter. Kanske är det därför som företagen fått mer uppmärksamhet internationellt än på hemmaplan.
För att råda bot på den lokala anonymiteten lanserar Rapidus Jan Wifstrand tre nya gatuskyltar åt kvällens huvudpersoner, att sätta upp på lämpliga ställen i Malmö. ”Unter dem Lindén” åt Björn Lindén, med blinkning åt Berlins paradgata, ”Oakland” åt Fanny Ek, medan Venedig får konkurrens av Magnus Woxneryds nya torg ”Marcusplatsen”.
Text: Hanna Sigeman
Foto: Kristoffer Lindblad
Eva Runnerström, PeakSearch; Björn-Peter Strandgården, Coeli | Mats Brogren, MiMa-institutet; Nils Häck, TeliaSonera |
Anna Landeborg, Celemi; Johan Michaelsson och Johan Rydelius, TeliaSonera | AnnaKarin Nilsson, Lorensdal; Petra Nordlund, SwCG |
Stefan Dahlin, EY; Jan-Erik Bengtsson, Tillväxt Malmö; Caroline Palmqvist, TicTac Interactive | Jonas Klevhag, Teknopol; Louie Wester, Louise Wester |
Tove Kortelainen, Grant Thornton; Charlotta Heier | Anja Trägårdh, Trägårdh kommunikation; Mikael Winblad, Ugly Duckling |
Susanne Englund och Mikael Tellqvist, Artistpartner | Malou Adler, UsTwo; Joel Callegari och Benjamin Palmqvist, Kommunicera |