Malmöföretaget TAT, som utvecklar mjukvara för mobiltelefoner, öppnar till våren kontor på den amerikanska västkusten, troligen i San Diego. Två av grundarna kommer inledningsvis att bemanna kontoret, som enligt planerna ska vara på plats före utgången av första kvartalet.
— Syftet är att bättre stödja de kunder som finns på den marknaden. Hittills har vi varit rätt osynliga på den amerikanska marknaden, säger VD Charlotta Falvin.
Vilka dessa kunder är vill hon inte avslöja, men konstaterar att den amerikanska mobilmarknaden skiljer sig från de flesta andra. I vanliga fall är tillverkare av mobiltelefoner TAT:s viktigaste kunder, däribland Samsung och Sony Ericsson.
— Men USA är en operatörsdriven marknad och vi har intresse av att bearbeta operatörer och andra spelare där, säger Charlotta Falvin.
USA-kontoret blir ett rent sälj- och kundstödskontor med som mest en handfull anställda det första året, medan utvecklingsavdelningen finns kvar i Malmö.
Av Thomas Frostberg