måndag 5 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Regionens telekomhjältar duckar för uppmärksamheten

Kort sagt: När Øresund IT Academy nästa vecka samlar till toppledarkonferensen Nordic Unwired i Lund lyser de flesta av Öresundsregionens ledande telekomaktörer med sin frånvaro i talarlistan.

Problemet är större än bara just denna konferens. Över huvud taget har tungviktare som Ericsson Mobile Platforms i Lund och Nokias utvecklingscenter i Köpenhamn valt att hålla extremt låg profil mot omvärlden. Det försvårar profileringen av regionen som telekomkluster och är trist för de partnerföretag som inte får berätta om sina uppdrag för jättarna.

Av Thomas Frostberg

Tord Wingren är väl det lysande undantaget bland talarna på Nordic Unwired, även om han numera finns utanför regionen i sitt jobb som VD hos Samsung i London. Med starka rötter i Öresundsregionen, ett mångårigt förflutet inom Ericssonkoncernen – bland annat som Mobile Platforms första VD – och nu med ett nytt, internationellt perspektiv kan han ge trovärdighet åt budskapet om Öresundsregionen som ett Telecom Valley.

Nu är konferensens omedelbara syfte visserligen inte att sälja Öresundsregionen, men det är slöseri att tillfället inte kan tas tillvara bättre. Med all respekt för strängt upptagna direktörer i stora bolag och deras internt framtagna kommunikationsstrategier, så är det dags för några av jättarna att omvärdera sin roll i närmiljön.

Även om kunderna finns globalt så är Ericsson och Nokia fortfarande både viktiga arbetsgivare och samarbetspartner lokalt. Tusentals personer är direkt och indirekt berörda av deras verksamheter i regionen. En lång rad lokala teknikbolag levererar exempelvis olika hård- och mjukvarulösningar till Ericsson Mobile Platforms i Lund, men får i stort sett aldrig berätta något om det. Och råkar de försäga sig blir det snabbt rättning in i ledet igen. Därmed är det svårt för utomstående att se vilket omfattande nätverk som växt upp kring telekomjätten i Lund.

Nokia i Köpenhamn är om möjligt ännu hemligare. Trots att den forskning och utveckling som bedrivs där har avgörande betydelse för Nokias ställning på mobilmarknaden är det i stort sett omöjligt att få veta något om vad som sker i Köpenhamn. När Rapidus slutligen kunde skriva en snabbanalys om verksamheten (26/9-03) var det efter nära ett års tjat – och informationen vi fick tillgång till var ytterst begränsad.

En central person i marknadsföringen av Öresundsregionen konstaterar att bolagens kommunikation allt för mycket styrs från Stockholm och Helsingfors, för att det ska vara möjligt att använda dem i marknadsföringssyfte. Det är kanske logiskt i någon mening, men ändå dumt. Även telekomjättarna i fråga skulle gynnas av en mer spridd bild som talar om att de verkar som lokomotiv i ett av Nordens hetaste telekomkluster. För så förhåller det sig, visar bland annat en studie som analysföretaget Northstream gjort på uppdrag av Invest in Sweden Agency.

Rapidus konkreta förslag är att regionens alla marknadsföringsorganisationer tillsammans med de tyngsta politikerna lokalt och regionalt samlar sig till en gemensam offensiv mot dessa och andra hemlighetsfulla storföretag. Målet ska vara en överenskommelse där Nokia, Ericsson, AstraZeneca och så vidare förbinder sig att på goodwill-bas medverka i profileringen av Öresundsregionen, som exempel på engagemang i det samhälle där de verkar och rekryterar sin arbetskraft.

Kort sagt: När Øresund IT Academy nästa vecka samlar till toppledarkonferensen Nordic Unwired i Lund lyser de flesta av Öresundsregionens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad