Ericssons dotterbolag Mobile Platforms AB i Lund omsatte 845 miljoner svenska kronor under första halvåret i år, enligt färska siffror från bolaget. Det är mer än en fördubbling jämfört med samma period förra året, då bolaget omsatte 381 miljoner.
Därmed har Ericssons försäljning av tekniska plattformar till tillverkare av mobiltelefoner och handdatorer nu tagit fart på allvar. Flera nya kunder har dessutom tillkommit under våren och stärker den positiva utvecklingen, däribland en av Kinas ledande mobiltillverkare Amoi Electronics Company och teknikjätten Sharp. Nya kunder betalar normalt ett fast belopp när uppdraget inleds, men de stora intäkterna i form av royalty för EMP kommer först när kundens produkt är färdig och börjar säljas.
EMP finns även i USA, Japan, Kina, Storbritannien och Norge. Dessa verksamheter ingår inte i den redovisning som Rapidus tagit del. Omsättningssiffran 845 miljoner gäller alltså bara det svenska bolaget Ericsson Mobile Platforms AB, som dock har stora intäkter från kunder även i Nordamerika och Asien. Lundabolaget redovisade ett resultat före bokslutsdispositioner och skatt på -111 miljoner för första halvåret. Motsvarande period förra året var resultatet -714 miljoner, men det är alltså omöjligt för utomstående att veta exakt hur den totala EMP-verksamheten går.
Den enda samlade redovisningen finns under rubriken Övriga verksamheter i koncernens bokslut och kvartalsrapporter, men där redovisas inga detaljer för EMP. Koncernchef Carl-Henric Svanberg har dock uppgett för Rapidus att EMP redovisade svarta siffror under första kvartalet i år. I koncernens rapport för första halvåret står dessutom om Övriga verksamheter att Orderingång, fakturering och rörelseresultat ökade jämfört med såväl samma period föregående år som föregående kvartal, huvudsakligen på grund av Ericsson Mobile Platforms.