Resultatet för Sydsvenska Dagbladet föll från 18,5 till 7,9 miljoner efter avskrivningar under årets första fyra månader, jämfört med samma period förra året. Det innebär svårigheter att nå årets budgetmål om ett bättre resultat än 2003 och nu arbetar ledningen med nya besparingsåtgärder.
Nedgången beror framför allt på försämrad annonsförsäljning med tio miljoner till knappt 178 miljoner. Totalt sjönk omsättningen från 278 till 268 miljoner.
— April var en dålig månad inom riksannonsering. Fram till och med mars låg vi i nivå med föregående år, säger VD Bo Wigernäs.
Platsannonseringen är ett särskilt bekymmer. Under åren 2000-2003 har Sydsvenskan tappat 120 miljoner i platsannonsering och nedgången har fortsatt i år. De sista tre veckorna ligger platsannonserna dock på plus för första gången på flera år, men det är för tidigt att tala om en vändning, enligt Wigernäs.
Samtidigt fortsätter tidningen att förlora i upplaga med 500-600 exemplar under januari-april. Wigernäs tolkning är att nedgången därmed bromsats in jämfört med de 2.400 exemplar som förlorades under hela 2003 och han räknar med en upplageuppgång för helåret 2004. Trots nedgången har upplageintäkterna ökat med en dryg miljon hittills i år, tack vare prishöjningar.
De senaste två åren har tidningen minskat antalet anställda med 70 personer. Ledningen har också fått i uppdrag av styrelsen att utreda ytterligare besparingsåtgärder på 50-70 miljoner. Några nya uppsägningar är inte aktuella, utan personalen ska minskas genom frivillig avgång. Dessutom förhandlar tidningen med facket om att införa tjänstgöring på dagar då personalen traditionellt är ledig, bland annat dag före utgivningsfri helgdag.
— Det handlar om effektiviseringar, så att vi inte behöver ta in så många vikarier. Det kan till exempel bli aktuellt att lägga in utbildningar dessa dagar, säger Bo Wigernäs.