Hamburgerkedjan McDonald’s svenska gren går in som tung annonspartner i skånska emappz satsning på en gratis navigeringsmjukvara för handdatorer. Samtliga 230 McDonald’s-restauranger i Sverige ska finnas med när mjukvaran lanseras i september, vilket både ger emappz viktiga annonsintäkter och ett starkare förhandlingsläge gentemot andra restaurangkedjor.
Sedan tidigare har emappz rikstäckande annonsavtal med bensinbolagen Preem, OKQ8, Hydro och Shell.
emappz mjukvara för vägvisning och turistinformation blir gratis för användarna och finansieras genom annonsförsäljning. Programmet kommer att kunna laddas ner via Internet. Annonsörerna kan också köpa in CD-skivor med navigationssystemet och dela ut till sina kunder.
Sedan nyheten om mjukvaran offentliggjordes för några veckor sedan har emappz fått många förfrågningar från intresserade användare, men även konkurrenter har visat intresse. Bolaget kommer nu att släppa en tidig version av navigeringsprogrammet, för användning inom begränsade områden, redan inför sommarsemestrarna. I september släpps den kompletta Sverigekartan, för att sedan följas av versioner för Danmark och Norge.
Bolaget drivs av grundarna Patrik Maran och Göran Erwe, men sysselsätter för närvarande ytterligare 12-13 personer på konsultbasis inom mjukvaruutveckling, databasbyggande, kartproduktion och marknadsföring.