Trängseln ökar på mediemarknaden vid Nordsjällands Öresundskust. Detta genom den hittills obemärkta återkomsten av en nedlagd internetpublikation – under det nya namnet Nyhedsbasen.dk.
Två nya, dagliga gratispublikationer har redan tidigare presenterats, Jyllands-Postens och Politikens Hver/dag, vars första nummer kom ut denna månad, och från i mars även Aftenposten.
Bakom Nyhedsbasen.dk står ägarna av det konkursdrabbade affärsmagasinet på papper och nät, Direct Office. De har byggt en internettjänst som är i stort sett identisk med den gamla nätversionen av Direct Office och riktar sig till ungefär samma målgrupp som förr. Det är i princip samma publik som för de nya gratistidningarna: invånarna i de välbärgade kommunerna Gentofte, Hørsholm, Lyngby-Taarbæk och Søllerød. Publikationen innehåller bland annat jobbdatabaser, artiklar, annonser och nyheter.
I Nyhedsbasens avdelning mediainfo hänvisas till läsarundersökningar från 15 september 2003 alltså före konkursen i Direct Office Media A/S. Konkursen inrapporterades till Erhvervs- och Selskabsstyrelsen före årsskiftet och en rad kreditorer förlorade pengar.
Nyhedsbasen.dk har Direct Offices gamla kontakttelefonnummer och utgivningsadress – en privatbostad på Vedbæk Strandvej 413 – och det nya moderbolaget ONLINE International ApS har samma VD, Torben Winther Salmon. Enligt egna uppgifter är Nyhedsbasen en del av ONLINE-international.net, och hävdar med hänvisning till de gamla undersökningarna att man har mer än 500.000 besökare per månad.