Resterna av det gamla Ideonföretaget Hårdvarubolaget, som gick i konkurs för snart två år sedan, har återuppstått under namnet Bokks. Verksamheten har bedrivits ett bra tag från lokaler i Malmö, men i det tysta och med tydligt fokus på lönsamhet, något man redan nått. Förutsättningarna har med andra ord varit rakt motsatta de som rådde när Hårdvarubolaget en gång startades.
Bokks bygger på en produkt som utvecklades i Hårdvarubolaget och oftast beskrevs som en bredbandsvideo. När en intresserad kund hörde av sig efter konkursen köptes rättigheterna ut ur boet och Bokks var ett faktum. Tekniken har anpassats till ett särskilt koncept för digital butiks-TV, där nya reklamfilmer kan skickas ut via bredband eller modem. Filmerna installerar sig själva på apparaterna ute i butikerna, vilket sparar både tid och pengar jämfört med dagens system där videofilmer eller DVD-skivor skickas ut. En särskild mjukvara gör det möjligt att via en webbläsare styra vilka filmer som ska visas och att uppdatera tablån genom att ta bort filmer eller skicka ut nya.
Försäljningen sker både i form av licenser och färdiga produkter. I dagsläget har Bokks 5-10 kontrakt, men vill inte avslöja några detaljer om dessa uppdrag då åtminstone en kund uppges vara ett stort bolag som köpt licenser för att sälja tekniken under eget namn. De färdiga Bokksprodukterna säljs framför allt via partner, bland annat Videoidé som har ICA som viktig kund.
Bolaget har fem anställda och ägs av grundarna och personalen – samt riskkapitalbolaget Volito Innovation, som under året gått in med pengar. VD och största ägare är Andreas Rodman, som var teknisk chef på Hårdvarubolaget. Jonas Birgersson, som var med och finansierade Hårdvarubolaget i starten, finns däremot inte med bland ägarna i Bokks.