Den franska speljätten Vivendi Universal Games har anlitat reklambyrån The Concept Factory i Malmö för utveckling av en sajt om det nya strategispelet Ground Control 2. Spelet släpps först i vår, men sajten lanserades redan för någon vecka sedan. Hela webblösningen är byggd i flash, en teknik som underlättar presentation av animeringar från spelet.
The Concept Factory har tidigare gjort en företagssajt till Malmöbolaget Massive Entertainment, som utvecklar Ground Control-spelen. Massive Entertainment ägs i dag av Vivendi Universal Games och fungerar som ett produktionsbolag inom koncernen. Det var Massives VD Martin Walfisz som tipsade sina ägare om Malmöbyrån, men hela upphandlingen har skötts av Vivendis marknadsföringsavdelning i Paris.
— Ekonomiskt har uppdraget ungefär samma omfång som utvecklingen av en vanlig sajt, men spelmarknaden har många bolag i regionen och det är en intressant marknad att komma in på, säger Joachim Lindgren, delägare i The Concept Factory.
Vivendi ska sköta all fortlöpande uppdatering av sajten med hjälp av publiceringsverktyget SiteConvenience, som utvecklats internt på The Concept Factory.