torsdag 8 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundsallians knep amerikanska PR-uppdrag

Kommunikationsbyråerna Sund Kommunikation i Malmö och Effector i Köpenhamn har tillsammans fått två amerikanska storkoncerners uppdrag att genomföra marknadsaktiviteter och produktlanseringar i Sverige och Danmark.

I ena fallet heter uppdragsgivaren Kodak och fokus ligger på lansering av produkter och tjänster inom digital bildhantering, framför allt digitalkameror, men även inläsning och utskrift av bilder.

Den andra uppdragsgivaren namnges inte, men finns inom området medicinteknik. Effector har arbetat med kunden i ett år på den danska marknaden och fick därför förfrågan om att gå vidare med en svensk lansering.

Formellt är det Effector som vunnit uppdragen, men kravet var i båda fallen att de även kunde sköta bearbetningen av den svenska marknaden.

— Det var avgörande att vi hade ett trovärdigt erbjudande i Sverige. Vi samarbetar med flera svenska byråer, men Sund Kommunikation passade bäst för de här uppdragen, säger VD Ole Fredslund på Effector, som ser ett stigande antal kunder som efterfrågar tjänster även i Sverige.

Med sin bakgrund som informationsdirektör på Atlas Copco har Carl-Johan Wachtmeister och hans Sund Kommunikation annars främst förknippats med investor relations och kriskommunikation.

— Sund satsar nu mer på marknads-PR, bland annat kopplat till direkt produktkommunikation och lansering av nya tjänster, säger Carl-Johan Wachtmeister.

Byrån har efter sommaren förstärkts med flera nya medarbetare, bland annat Stefan Olsson som närmast kommer från GCI Mannov i Malmö. Hans inriktning är framför allt livsmedelssektorn.

Sund Kommunikation startade i februari efter att Carl-Johan Wachtmeister och Leif Andersson köpt loss Audumbla Poolcats Malmökontor. Byrån har för närvarande nio konsulter och räknar med att växa ytterligare den närmaste tiden.

Effector startade i januari 2000 och har i dag 13 anställda. Inriktningen är health care och konsumentinriktade teknikprodukter. Byrån omsatte senaste räkenskapsåret (april 2002-mars 2003) drygt tio miljoner danska kronor och gjorde en vinst på knappt två miljoner.

Kommunikationsbyråerna Sund Kommunikation i Malmö och Effector i Köpenhamn har tillsammans fått två amerikanska storkoncerners uppdrag att genomföra marknadsaktiviteter och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.