Mjukvaruföretaget Mindroute i Malmö har gjort sin första affär över Öresund. Det är Loyalty Group i Charlottenlund i norra Köpenhamn som köpt publiceringsverktyget Lemoon till sin företagssajt. Loyalty Group utför sedan början av 1990-talet lojalitetsmätningar bland kunder och medarbetare åt bland andra Alfa Laval, Sydkraft, Nycomed, SAS, Københavns Lufthavne, Volvo och Chrysler.
Mindroutes VD Rickard Hansson är mycket nöjd med affären, trots att det inte handlar om några stora belopp. Däremot ger den en referens på den danska marknaden. Bolaget har en dialog igång med några danska reklambyråer, som har velat se att lösningen används av någon dansk kund innan de själva börjar jobba med den.
— Köpenhamn är en riktig storstad. Om vi kan etablera oss på den marknaden har vi regional närvaro, vilket vi inte har i exempelvis Stockholm, säger Rickard Hansson, som hoppas kunna skriva partneravtal med minst en dansk reklambyrå under hösten.