Samarbetsorganisationen Norra Öresund drar i dagarna igång en kampanj på Internet för att öka intresset för den del av Öresundsregionen som hamnade lite ur fokus under sommarens broyra.
Upp till en miljon svenska kronor satsas på en marknadsföringskampanj som huvudsakligen genomförs på Internet. Via bannerannonsering på Internetportaler i Tyskland, Danmark och Sverige ska surfare lockas till Norra Öresunds hemsida, som i sin nya utformning finns på svenska, tyska och engelska.
Målgruppen för kampanjen är turister med intresse för golf, fiske, mat och kultur. Fast Thord Persson, koordinator på Norra Öresund, talar hellre om besöksnäringen än turister. Det handlar om att locka besökare under hela året, till exempel konferensverksamhet, och på sikt även få folk att vilja bosätta sig och starta företag i nordvästra Skåne.
För namnet till trots, så består samarbetsorganisationen Norra Öresund enbart av kommuner i nordvästra Skåne. Målet är dock att på sikt även få med den danska sidan av norra Öresund i någon form av djupare samarbete.