Mærsk Data, som är ett dotterbolag inom A. P. Møller-gruppen, har efter en månad med den största jakten på webbexperter i Mærsk Datas historia – och troligen en av de största rekryteringskampanjerna i Danmark – lyckats att locka 50 unga webbexperter som kan det senaste inom webbtekniken.
— Det var svårt, eftersom de flesta redan sitter på andra jobb, berättar Mærsk Datas informationschef, Marie Louise Arenfast.
Som kuriosa medför kampanjen att Mærsk Data nu försöker komma med i Guinness Rekordbok för största annonsbanner på 1.200 kvadratmeter, som fram till för två veckor sedan hängde på byggnadsställningarna utanpå Mærsk Datas nya huvudkontor i Köpenhamn.
Dessutom har det förekommit 125 billboards i Danmark, varav 90 i huvudstaden, och andra otraditionella inslag som radioreklam på popkanalerna Voice och Uptown samt utdelning av chokladgrodor och vykort.
Kampanjen, som kostat nära 1,2 miljoner danska kronor, resulterade i 275 ansökningar. Hittills har 15 personer anställts och ytterligare 15 personer ska i augusti på tre månaders webbcollege hos Mærsk Data. De resterande 20 nya webbexperterna finns än så länge i högen med ansökningar.
— Det har gått ganska bra, konstaterar Marie Louise Arenfast, som påpekar att lockbetet snarare varit framtidsutsikter än högsta löneläget.
För Mærsk Data är kampanjen både en lösning på ett akut personalproblem, som gäller för hela IT-branschen, och en signal om att Mærsk Data expanderar. På tre år har Mærsk Datas omsättning mer än tredubblats till 1,7 miljarder danska kronor under 1999.