fredag 27 september 2024

inloggad som

Dan Olofsson dubblar insatsen i Mikz — pumpar in 72 miljoner

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan i dag lyfta på locket till den omskrivna satsningen, där finansmannen Dan Olofsson hittills plöjt ner över 150 miljoner kronor.

I dag har runt 440.000 svenskar laddat ner Mikz, som fick sitt stora mediala genomslag då Zlatan förra hösten började använda appen för att skicka ut meddelande och bilder direkt till sina fans. Sedan dess har en rad sportstjärnor tillkommit och enligt vd Christer Björk pågår diskussioner med ytterligare ett 30-tal kändisar och bloggare bara i Sverige. Flödet kompletteras även av nyhetsrubriker från bland annat Dagens Nyheter och Dagens Industri.

Christer-Björk— Vi vill bli ett personligt mediacenter där man kan ladda ner material från sina favoritkändisar och bloggare, men också hitta nya favoriter att följa bland exempelvis organisationer, varumärken och nyhetsredaktioner, säger Christer Björk till Rapidus.

Kändisarna och bloggarna får i gengäld del av intäkterna, baserat på hur många användare de drar in till appen. Mikz affärsmodell bygger på att ta betalt för varje användare som följer varumärken och företag i appen, klickar på deras länkar eller använder deras rabattkuponger. Bland de företag som hoppat på finns allt från mobiloperatören Tre och hamburgerkedjan Burger King till Malmöbaserade e-handelsbolaget Boozt.

Trots det imponerande antalet nedladdningar är intäkterna än så länge relativt blygsamma för Mikz. 2013 omsatte Danir Marketing 127.000 kronor, visar årsbokslutet som Rapidus tagit del av. Dotterbolaget Mikz Sverige, som bildades i februari förra året, omsatte strax över 700.000 kronor.

Den svenska marknaden är dock inte huvudmålet för Danir Marketing, enligt Christer Björk. Det senaste året har bolaget bland annat öppnat kontor i England, Sydafrika och på Zlatans nuvarande hemmaplan Frankrike, där Mikz utan egen marknadsföring rakat ihop 70.000 nedladdningar uppger Christer Björk. Nya etableringar är på gång i Polen, Norge och Danmark samtidigt som bolaget slutit partneravtal i ytterligare en handfull länder, däribland Indien, Sydamerika och Kina.

Den aggressiva expansionen har gett tydligt avtryck i bokföringen. Inräknat dotterbolaget Mikz Sverige slutade Danir Marketings rörelseresultat på -72 miljoner kronor under 2013, vilket kan jämföras med -43 miljoner 2012. Förlusterna täcks av moderbolaget Danir, helägt av Dan Olofsson. Totalt börjar Dan Olofssons satsning på Mikz därmed närma sig 200 miljoner kronor.

Christer Björk räknar med blygsam omsättning även 2014, men att intäkterna ska ta ordentlig fart nästa år.

— Vi har blivit några månader försenade, men 2015 ser det väldigt bra ut, säger han.

Inräknat Mikz Sverige har Danir Marketing i dag 12 anställda. Utvecklingen sysselsätter ytterligare 30-40 konsulter på Danir-ägda Sigma.

Erik Olausson

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.


  • Solid X ökar omsättningen

    Solid X ökar omsättningen och förbättrar ebitda-resultatet i det brutna räkenskapsårets första kvartal. Men det är en lång bit kvar till IT-konsultbolagets miljardmål.

  • Acke Salem startar nytt

    Det gamla uttrycket många järn i elden stämmer väl in på Acke Salem. Nu drar han igång ytterligare ett mjukvarubolag. I oktober väntar en skånsk roadtrip för att locka investerare till det nya bolaget.

  • Ester väljer Lund som bas för expansion

    Större kundtjänstavdelningar kan jobba betydligt effektivare med bättre verktyg. Det är mottot för det estniska bolaget Feelingstream som utvecklar AI-analys av kundsamtal. Lund har blivit navet för en nordisk expansion.

  • Tord Wingren ser ljuset för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren har ett mål – att hans bolag Brainlit ska få sitt genombrott innan han går i pension. Nu får han hjälp av pengar från en amerikansk fond.

  • Tretton37 räddat i elfte timmen

    IT-konsultbolaget Tretton37 var i somras två bankdagar från konkurs. I en intervju med Rapidus berättar grundaren Deniz Yildirim om bakgrunden till att hela styrelsen hoppat av och hur han tänker rädda det tidigare så framgångsrika bolaget från Lund.

  • Skånsk startup backas av namnkunniga investerare

    Saas-bolaget Squidler i Malmö har säkrat en ängelfinansiering med kända skånska namn bland änglarna. Målet är att bli ledande inom kvalitetssäkring av webbplatser med hjälp av autonom testteknik.

  • Kris i Tretton37 – hela styrelsen har lämnat

    Det ser illa ut för IT-konsultbolaget Tretton37 i Lund. Hela styrelsen har lämnat bolaget under sommaren samtidigt som kapitalbehovet är skriande. Ensam kvar på skutan sitter grundaren Deniz Yildirim.

  • Diamir-grundarna startar nytt

    Förra året såldes IT-konsultbolaget Diamir Consulting till konsultjätten Omegapoint. Nu startar Diamir-grundarna ett helt nytt nischbolag. Nu startar jakten på talanger att anställa.

  • Räntebeskedet: “Det krävs mer”

    Dagens besked att Riksbanken sänker räntan med 25 punkter välkomnas av Skånes näringsliv. Men det räcker inte för att få igång ekonomin på allvar. Det framgår i en rundringning som Rapidus gjort.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…