Bland storbolagen har konsultmäklarna gjort ett brett intåg sedan flera år tillbaka. Malmökonsulten Additude vill ta mäklarinköpen vidare även till medelstora företag, där också specialistrekrytering ingår. I förra veckan fick bolaget ett helhetsansvar för börsnoterade Anotos konsulttjänster.
För ett par år sedan valde dåvarande Sony Ericsson att låta alla sina konsultförfrågningar gå genom Ework. Sedan dess har det blivit mer regel än undantag att storbolagen gör sina inköp via mäklare. Effekten har bland annat blivit att de mindre konsultbolagen i allt högre grad sökt sig mot segment med mindre prispress.
Hittills har de större konsultmäklarna som Ework och Assistera fokuserat på kunder med stora volymer. Genom att kombinera mäklartjänster med egna konsulter och rekryteringsuppdrag, vill Malmöbaserade Additude göra konsultmäkleriet lönsamt även med kunder i mellansegmentet.
I förra veckan fick bolaget en första affär av den typen genom ett treårsavtal med Lundabaserade Anoto, som i veckan tog in 65 miljoner kronor i en övertecknad nyemission.
— Vid slutet av första kvartalet räknar vi med att ha åtta sådana avtal på plats. Marginalerna är något lägre, men i gengäld får vi exklusiv rätt att hantera konsultinköpen, säger Additudes vd Peter Johansson till Rapidus.
Han uppskattar att omsättningen i år landar på runt 33 miljoner kronor. Verksamheten sysselsätter 40 personer, inklusive underkonsulter. Ägare är de fyra grundarna.
Joel Lyth