Fusionen med Helsingborgsbaserade Injectum i slutet av 2009 skulle ge The Concept Factory nya kompetensområden och större geografisk räckvidd. Sedan dess har personalstyrkan krympt, Helsingborgskontoret stängt och Injectums grundare Katarina Falck lämnat bolaget helt. Med Arjo Huntleigh och Mitsubishi Electric som nya kunder vädrar vd Joachim Lindgren morgonluft igen.
Genom fusionen med Injectum fick The Concept Factory 25 anställda i Malmö och Helsingborg. I höstas var personalstyrkan nere på 15, men sedan dess har byrån börjat anställa igen.
— Vi skapade vår egen lågkonjunktur. Jag ångrar inte fusionen, men den tog mycket mer tid och kraft än vi räknat med, säger Joachim Lindgren.
Efter den stormiga hösten för Skånes kommunikationsbyråer har marknadsläget förbättrats något för The Concept Factory. Bland annat har byrån fått in ArjoHuntleigh som ny kund, en koncern som tidigare jobbade med Hilanders. Senaste uppdraget kommer från Mitsubishi Electric, som nyligen lagt sitt Sverigekontor för affärsområdet industriautomation i Lund. Bland tidigare kunder finns Novo Nordisk, MFF och E.on.
Under 2012 hade The Concept Factory en byrintäkt på 11,9 miljoner kronor, med ett knappt plusresultat. 2013 har dock inletts med en vinstmarginal på runt 20 procent, uppger Joachim Lindgren.
Katarina Falck, som var Injectums storägare vid fusionen, har under vintern lämnat bolaget och sålt sina aktier. Kvar i ägarlistan finns Joachim Lindgren, Jonas Malmsten och Richard Kenward, som alla jobbar på byrån.
Erik Olausson