torsdag 2 maj 2024

inloggad som

South och AAA går ihop i nytt byråsamarbete

Malmöbyråerna South Communication och Adamsson Appelfeldt Advertising slår sina påsar ihop i ett nära samarbete. Målet är att tillsammans kunna ta hem fler större uppdrag.

Adamsson Appelfeldt Advertising, AAA, sysselsätter idag 14 medarbetare och hade ifjol en byråintäkt på cirka 16 miljoner kronor. South Communication bildades 2010 med Göteborgsbolaget Valentin & Byhr som delägare. Nu har grundaren Andreas Pitlik köpt loss verksamheten och flyttar med sju medarbetare in till AAA på Media Evolution City.

Någon fullintegrerad fusion är det dock inte frågan om. Istället handlar det om ett långtgående samarbete.

Andreas Pitlik— Tillsammans får vi storbyråns muskler, men kan behålla den lilla byråns flexibilitet. Vi kan gå upp och ner i bemanning på ett nytt sätt, vilket ger oss möjligheter att anpassa oss efter uppdragens storlek och dignitet, säger Andreas Pitlik.

Han har själv en bakgrund från nätverksbyråerna DDB och McCann, och beskriver hur han gått miste om kunduppdrag på grund av den mindre storleken på South.

Torsten Hernemyr— Nu säkerställer vi en helt annan leveranskapacitet och kommer också kunna skapa gemensamma erbjudanden, säger AAA:s vd Torsten Hernemyr.

Samarbetet blir klart i en tid då flera lokala kommunikationsbyråer redan gått samman för att slåss om större uppdrag. Exempelvis har Eight och Wonderleap förenat krafter, liksom First Flight och Odd Hill.

AAA ägs idag av grundarna Ulf Adamsson och Krister Appelfeldt samt Torsten Hernemyr. Den nya byråkonstellationen får totalt 22 medarbetare. Bland uppdragen hos AAA märks Skånemejerier, MFF och Svenska Fotbollsförbundet medan South Communication nyligen landat Hemmakväll i en rikstäckande pitch.

Kristian Svensson

Malmöbyråerna South Communication och Adamsson Appelfeldt Advertising slår sina påsar ihop i ett nära samarbete. Målet är att tillsammans kunna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.