måndag 23 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dan Olofsson satsar 35 miljoner på Mikz — som går utomlands

I skuggan av uppköpsförsöket av börsnoterade Sigma fortsätter Dan Olofsson sin satsning på mobil marknadsföring. Senaste året har Olofssons ägarbolag Danir pumpat in 35 miljoner kronor i Danir Marketing, som utvecklar annonstjänsten Mikz. Ett första avtal med ett danskt mediehus blir startskottet för internationell expansion.

Redan för ett år sedan hade Danir satsat runt 40 miljoner kronor i utvecklingen av Mikz. Sedan dess har ytterligare 35 miljoner kronor plöjts ner i verksamheten med bas på Media Evolution City i Malmö, enligt Danir Marketings vd Christer Björk. Bland de runt 400 bolag som har marknadsfört sig genom Mikz finns de stora hamburgerkedjorna, CDON och Kiviks Musteri.

Närmast står en expansion i Danmark som ska ske genom en partner.

Christer-Björk— Vi har nyligen tecknat ett licensavtal med ett danskt mediehus och för även samtal i flera andra länder, säger Christer Björk till Rapidus.

Hittills har 90.000 användare laddat ner appen Mikz, som kan beskrivas som en virtuell galleria. Även om appen i hög grad marknadsförs med lockerbjudanden är avsikten inte att konkurrera med andra kupongbolag. Styrkan i systemet är att företagen ska kunna bygga relationer med lojala köpare och skicka ut erbjudanden och information till mobilanvändaren. Det gör tjänsten mer lik exempelvis Adoncity, ett samarbete mellan Malmöbolaget Mobile Loyalty och TV4.

Danir Marketings affärsmodell bygger på att bolaget får betalt per månad för varje slutanvändare som väljer att följa ett specifikt varumärke. Samtidigt kan bolagen i sin tur få betalt från Danir Marketing om de lockar användare att ladda ner appen, exempelvis genom att placera QR-koder på sina förpackningar.

Nyligen startades dotterbolaget Mikz Sverige som ska hantera affärerna på hemmaplan. Internationellt ska Danir Marketing sluta licensavtal med mediehus som får exklusiv rätt att använda Mikz som en förlängning av befintliga marknadsföringskanaler på sin hemmamarknad. Danir Marketings licensintäkter är avhängigt på hur många som sedan använder appen.

Hittills är Danir ensam ägare i Danir Marketing och tidigare planer på att ta in en amerikansk finansiär har lagts på is. Konsulter från Epsilon, och sedermera ÅF, har skött den tekniska utvecklingen. Jämfört med den tidiga fasen har antalet konsulter halverats och i dagsläget arbetar 6-7 utvecklare med Mikz, som fick en uppdatering i början av april. I gengäld har support- och säljorganisationen skalats upp och verksamheten sysselsätter i dag 15 anställda.

På fredag löper acceptperioden för Danirs bud på Sigma ut. I slutet av förra veckan rekommenderade Aktiespararna sina medlemmar att anta budet. Danir ägde då 80,6 procent av aktierna i Sigma, en siffra som ökat sedan dess uppger Danirs vd Anders Johnsson.

Joel Lyth

I skuggan av uppköpsförsöket av börsnoterade Sigma fortsätter Dan Olofsson sin satsning på mobil marknadsföring. Senaste året har Olofssons ägarbolag Danir […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Arvskifte i Danir – långt ifrån ”Succession”

    Dan Olofsson har länge varit en av Skånes mest färgstarka entreprenörer. Men nu är det sonen Johan Glennmo som leder familjens miljardimperium – med låg profil. På Rapidus frukostträff berättade han om ett odramatiskt och naturligt maktövertagande.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Zaplox tappar vd:n: “Det är ett hårt slag”

    Lundabolaget Zaplox vd Tess Mattisson har sagt upp sig. Nu söker bolaget en ”liknande profil” som hennes ersättare. Det här ska Tess Mattisson göra istället.

  • Från Northvolt till Danir

    Först byggde han upp Sigma Connectivity ur återstoden av det nedlagda Sony i Lund. Sedan var han ansvarig för att bygga upp Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Nu blir han vd för Dan Olofssons ägarbolag Danir.

  • Precise tar in M&A-kompetens

    Precise Biometrics i Lund föreslår en specialist på strategiska företagsaffärer till styrelsen. Vd Joakim Nydemark förnekar dock att det ligger en ny agenda bakom rekryteringen.