måndag 25 november 2024

inloggad som

Dan Olofsson satsar 35 miljoner på Mikz — som går utomlands

I skuggan av uppköpsförsöket av börsnoterade Sigma fortsätter Dan Olofsson sin satsning på mobil marknadsföring. Senaste året har Olofssons ägarbolag Danir pumpat in 35 miljoner kronor i Danir Marketing, som utvecklar annonstjänsten Mikz. Ett första avtal med ett danskt mediehus blir startskottet för internationell expansion.

Redan för ett år sedan hade Danir satsat runt 40 miljoner kronor i utvecklingen av Mikz. Sedan dess har ytterligare 35 miljoner kronor plöjts ner i verksamheten med bas på Media Evolution City i Malmö, enligt Danir Marketings vd Christer Björk. Bland de runt 400 bolag som har marknadsfört sig genom Mikz finns de stora hamburgerkedjorna, CDON och Kiviks Musteri.

Närmast står en expansion i Danmark som ska ske genom en partner.

Christer-Björk— Vi har nyligen tecknat ett licensavtal med ett danskt mediehus och för även samtal i flera andra länder, säger Christer Björk till Rapidus.

Hittills har 90.000 användare laddat ner appen Mikz, som kan beskrivas som en virtuell galleria. Även om appen i hög grad marknadsförs med lockerbjudanden är avsikten inte att konkurrera med andra kupongbolag. Styrkan i systemet är att företagen ska kunna bygga relationer med lojala köpare och skicka ut erbjudanden och information till mobilanvändaren. Det gör tjänsten mer lik exempelvis Adoncity, ett samarbete mellan Malmöbolaget Mobile Loyalty och TV4.

Danir Marketings affärsmodell bygger på att bolaget får betalt per månad för varje slutanvändare som väljer att följa ett specifikt varumärke. Samtidigt kan bolagen i sin tur få betalt från Danir Marketing om de lockar användare att ladda ner appen, exempelvis genom att placera QR-koder på sina förpackningar.

Nyligen startades dotterbolaget Mikz Sverige som ska hantera affärerna på hemmaplan. Internationellt ska Danir Marketing sluta licensavtal med mediehus som får exklusiv rätt att använda Mikz som en förlängning av befintliga marknadsföringskanaler på sin hemmamarknad. Danir Marketings licensintäkter är avhängigt på hur många som sedan använder appen.

Hittills är Danir ensam ägare i Danir Marketing och tidigare planer på att ta in en amerikansk finansiär har lagts på is. Konsulter från Epsilon, och sedermera ÅF, har skött den tekniska utvecklingen. Jämfört med den tidiga fasen har antalet konsulter halverats och i dagsläget arbetar 6-7 utvecklare med Mikz, som fick en uppdatering i början av april. I gengäld har support- och säljorganisationen skalats upp och verksamheten sysselsätter i dag 15 anställda.

På fredag löper acceptperioden för Danirs bud på Sigma ut. I slutet av förra veckan rekommenderade Aktiespararna sina medlemmar att anta budet. Danir ägde då 80,6 procent av aktierna i Sigma, en siffra som ökat sedan dess uppger Danirs vd Anders Johnsson.

Joel Lyth

I skuggan av uppköpsförsöket av börsnoterade Sigma fortsätter Dan Olofsson sin satsning på mobil marknadsföring. Senaste året har Olofssons ägarbolag Danir […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Motvind för Dan Olofssons bolag

    Det Dan Olofsson-kontrollerade bemanningsbolaget Pion Group går dåligt. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att intäkterna sjunker och rörelsemarginalen backar kraftigt. Det finns en förklaring som påverkar kraftigt.

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.

  • Därför nappar Doro på norska budet

    Det noterade Malmöbolaget Doros styrelse rekommenderade i förra veckan ägarna att acceptera ett bud från norska Xplora. Nu förklarar styrelseordförande Juha Mört hur de resonerar.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.