Incentive i Malmö tar in tre miljoner i riskkapital, vilket värderar det lilla mjukvarubolaget till 30 miljoner kronor. Vd Rickard Hansson knyter också upp Hampus Jakobsson, Martin Walfisz och mobilstrategen Andreas Sjöström som rådgivare i ett nytt advisory board.
Incentive utvecklar webbsystem för intern företagskommunikation, ett slags socialt media inom brandväggar, med bloggar, wikis och andra informationsflöden. En affärsängel satsar nu tre miljoner kronor för internationell expansion.
— Det är på den amerikanska marknaden det händer. Pengarna ska gå till att etablera oss där, säger Rickard Hansson.
Han grundade Incentive 2006 och tar med satsningen upp kampen med företag som amerikanska Jive och Jammer.
— Men de går primärt mot stora företag, medan vi satar på små och medelstora bolag.
I dag används systemet av bland andra Dagens Nyheter och SBAB. Åtta personer arbetar på hel- eller deltid med projektet. Största ägare efter nyemissionen är fortsatt Rickard Hansson, som även står bakom IT-bolaget Mindroute.
Hampus Jakobsson är känd som medgrundare av TAT, Martin Walfisz skapade Massive Entertainment och Andreas Sjöström är mobilguru på konsultbolaget Sogeti.
Kristian Svensson