Börsnoterade teknikbolaget Anoto delar upp sin internationella sälj- och marknadsföringsorganisation i två enheter. Enligt vd Stein Revelsby döljer manövern inte några nedskärningar, utan är istället en satsning på den internationella marknaden.
I och med uppdelningen går Max Marinissen från den 1 oktober in i Anotos ledningsgrupp, där han får ansvar för global försäljning. Den internationella marknadsföringsavdelningen ska ledas av Hein Haugland på konsultbasis. Tidigare försäljnings- och marknadschef Joakim Nydemark lämnar företaget.
— Vi har balans i organisationen och delningen som nu sker ska inte leda till fler uppsägningar. En stor del av våra kunder finns i dag utomlands och det här tar oss närmare dem, samtidigt som vi stärker oss inom fältet affärslösningar, säger Stein Revelsby till Rapidus.
Förutom utbildning har Anoto senaste året arbetat för att öka användningen av bolagets digitala läspenna inom hälsosektorn. Samtidigt har man genomfört ett par förvärv för att minska trösklarna för nya kunder. Revelsby ser inget behov av kapitaltillskott under innevarande år, dock med förbehållet att ytterligare förvärv inte genomförs, något han inte alls utesluter.
— Det är aktuellt med fler strategiska förvärv för att få bättre kontroll och möjlighet att paketera varan på ett effektivare sätt. Hittills har vi främst stått för hårdvaran, vilket står för en tredjedel av värdet i affärerna vi deltar i. Resten går till mjukvaran, säger Stein Revelsby.
I dag sysselsätter koncernen 110 anställda, varav runt 70 sitter i Lund och resterande i England, USA och Japan.
Joel Lyth