tisdag 26 november 2024

inloggad som

Ideonbolag jagar ramavtal för paketeringslösning

|  
|  

Ideonbaserade Eaz Pac räknar med att snart ha tecknat sitt första ramavtal med ett större företag för produkten Eazycover, och siktar mot att gå med vinst inom två år.

Eaz Pac tog in 2 miljoner kronor från privata investerare i juli förra året, och ytterligare 3,3 miljoner i januari i år i en nyemission som var övertecknad.

Eazycover är ett överdrag tillverkat av tunn, elastisk plastfilm med ett band av naturgummi, som ska förenkla mathanteringen i storkök. Tanken är att användaren ska spara material, tid och pengar jämfört med om man använder plastfolie, som ofta måste dras flera varv runt förvaringskärlen.

Efter flera års forskning och utveckling har Eaz pac nu skiftat fokus till försäljning, som i ett första skede riktar sig till företag inom hotell-, restaurang- och cateringbranschen.

Företaget grundades 2007 och har sedan dess, tillsammans med ett företag i Eslöv, byggt sin första maskin för masstillverkning, som nu finns på plats i produktionslokalerna i Småland.

Ytterligare tre maskiner, som kan tillverka produkten i fler storlekar, är beställda.

Företaget kan snart komma att behöva utöka produktionskapaciteten, enligt vd Hassan Moghaddam.

— Vi har flera större avtal som håller på att färdigställas, säger han.

Nästa år ska man försöka ta sig in i detaljhandeln. 

— Det blir nog svårt att gå med vinst det här året. Men nästa år ska vi nog gå med vinst, säger Moghaddam.

Eaz Pac har sedan starten varit baserade på Ideon. Bland de större ägarna finns företagets styrelsemedlemmar.

Sören Billing

Ideonbaserade Eaz Pac räknar med att snart ha tecknat sitt första ramavtal med ett större företag för produkten Eazycover, och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.