BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det lättare för bolag att skicka relevant reklam till mobiltelefoner.
För snart två år sedan köpte mBlox upp det Lundabaserade mobilteknikbolaget Mashmobile, tidigare Conveneer. Det är också mBlox Lundaavdelning som har utvecklat tekniken, som går under namnet mBlox Engage.
Engage är ett system som erbjuder positionsbaserad realtidsanalys av kundbeteende, vilket gör det möjligt för utvecklare att skapa mobilappar som till exempel kan skicka reklam och rabattkuponger med högre relevans.
— Bland annat har varuhuskedjan Tesco redan testat systemet i samband med en sporttävling med mycket gott resultat, säger mBlox försäljningschef Brian K Johnson.
De 20-talet anställda i Lund har även utvecklat mBlox Entrust, som lanserades i höstas och är ett system för mobila betalningar. Brian K Johnson säger att antalet medarbetare i Sverige ska öka, vilket gör Lund och Stockholm till de enda av bolagets totalt nio kontor som just nu växer.
Bakom mBlox står riskkapitalbolag som Norwest Venture Partners, Novus Ventures och Avanti Capital. Bolaget har huvudkontor i Silicon Valley, 350 anställda och har hittills tjänat pengar framförallt på att hantera automatiska sms-utskick, årligen omkring sex miljarder sms. På kundlistan finns bland andra SJ och Yahoo. Förra året omsatte mBlox cirka 150 miljoner dollar, en siffra som väntas stiga till 170 miljoner i år.
Anders Frick