torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Avail öppnar datacenter i Singapore

Efter testkörning under hösten satsar Avail Intelligence brett på sin nya molntjänst, som lockar tillbaka besökare till e-handelssajter. Samtidigt gör det växande Malmöbolaget en framstöt i Asien med första kunden i Indien och ett nytt datacenter i Singapore.

Det nya datacentret ska användas för att kapa viktiga millisekunder då konsumenter i Asien och Oceanien surfar runt i nätshoppar. Rent konkret hyr Avail in sig i en av e-handelsjätten Amazons serverhallar. Sedan tidigare har Avail liknande anläggningar i Europa och USA.

— Varje månad hanterar vi tre miljarder anrop som genereras av 100 miljoner konsumenter. Då måste man ha datacenter som är tillräckligt nära, säger Avails VD Pontus Kristiansson.

Under 2011 ökade omsättningen med cirka 20 procent till 28 miljoner kronor, uppger Pontus Kristiansson. Största delen av intäkterna kommer från en tjänst som anpassar innehållet på e-handelsajter efter vad nätshopparen tidigare klickat på. Bland kunderna finns nätbaserade bokaffären The Nile. Nu har modebutiken Myntra.com blivit första indiska köparen.

Sedan 2010 har bolaget jobbat på en vidareutveckling där bannerannonser på helt andra sajter, som bloggar eller mediesajter, anpassas efter vad användaren tittat på i webbshopen. Under hösten har Avail provat ut tekniken hos sju pilotkunder, enligt Pontus Kristiansson med mycket goda resultat.

— De anpassade annonserna hade 15 gånger högre klickfrekvens än en slumpvis vald annons. För Avail är det här ett stort strategiskt steg, att gå från att öka köpfrekvensen på webbshoppar till att även driva trafik dit, säger han.

Med satsningen på den nya tjänsten gjorde bolaget en mindre förlust 2011. Avail sysselsätter i dag 26 personer och har just flyttat in i nya lokaler i centrala Malmö. Pontus Kristiansson siktar på att vara uppåt 40 anställda innan året är slut.

Erik Olausson

Efter testkörning under hösten satsar Avail Intelligence brett på sin nya molntjänst, som lockar tillbaka besökare till e-handelssajter. Samtidigt gör det växande Malmöbolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.