Svensk ekonomi är en av de mest internetdrivna i världen — inräknat nätbaserad konsumtion, export och investeringar värderas den till 205 miljarder svenska kronor om året. Trots det får Sveriges internetekonomin stryk på flera punkter av grannlandet i väst, enligt en färsk rapport som beställts av Google.
Siffrorna presenterades i dag vid ett välbesökt möte i Malmö arrangerat av Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Totalt 6,6 procent av Sveriges BNP, räknat i utgifter för varor och tjänster, kan relateras direkt till internet. Lejonparten, 109 miljarder kronor om året, kommer från konsumtion på nätet medan investeringar i internetinfrastruktur som bredband och mobila nätverk står för 43 miljarder kronor om året.
Såväl Storbritannien som Danmark har dock högre andel konsumtion på nätet, liksom utgifter för onlineannonsering.
— Svenska företag har kommit längre än danska när det gäller sin närvaro på internet. Ändå konsumerar danskarna mer på nätet, men de gör det från utländska sajter, säger Googles svenska policychef David Mothander.
Trots ett visst uppsving för att exempelvis deklarera via nätet är det också mycket vanligare att danskar interagerar med sina myndigheter på internet. Beteendet ger avtryck i rapportens ranking av världens länder efter generell internetintensitet, där Danmark listas högst upp, med Sverige på fjärde plats.
Fram till 2015 beräknas Sveriges internetrelaterade ekonomi öka till 320-380 miljarder kronor. Den tillväxten är långsammare än för många jämförbara länder, däribland Danmark.
Rapporten visar också att de skånska företagens intresse för nätfrågor är högst i landet.
Erik Olausson