fredag 3 maj 2024

inloggad som

Skräckspel blir monsterhit för Helsingborgsfirma

Datorspelet ”Amnesia: The Dark Descent” har blivit en riktig kassasuccé för Frictional Games i Helsingborg. Ett halvår efter lansering har sexmannabolaget sålt en kvarts miljon spel för runt en hundralapp styck.

Siffrorna är markant högre än bolagets egen prognos på 30.000 sålda exemplar under första året. Amnesia: The Dark Descent utspelar sig på 1700-talet i slottsmiljö fylld av monster. Spelarna har inga vapen utan måste istället gömma sig eller bygga barriärer och hinder för att undgå attack. Spelet prisades nyligen på utvecklarkonferensen Game Developers Conference i San Francisco för bland annat innovationshöjd och teknisk excellens.

Frictional Games grundades 2007 av Jens Nilsson och Thomas Grip. Bolagets allra första produktion var demospelet Penumbra, som började som ett studentprojekt på högskolan och lanserades 2006. Det har sedan dess fått två uppföljare. I höstas gjordes verksamheten om till aktiebolag, i dag med sex anställda. Under året planerar bolaget att anställa ytterligare en eller två personer.

— Vi har sedan vi startade hankat oss fram, men när vi släppte Amnesia i september vände det helt. Nu kan vi för första gången planera för framtiden och behöver inte oroa oss över bankkontot, säger Jens Nilsson.

Amnesiaspelet säljs via nätet direkt till slutkonsumenterna. För tre veckor sedan började spelet även säljas i vanliga butiker på den amerikanska marknaden och företaget letar nu efter en förläggare som vill göra detsamma i Europa.

Anders Frick

Datorspelet ”Amnesia: The Dark Descent” har blivit en riktig kassasuccé för Frictional Games i Helsingborg. Ett halvår efter lansering har sexmannabolaget sålt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.