söndag 24 november 2024

inloggad som

Mobilreklamen ökar — Beepsend fyrdubblade igen

Beepsend i Malmö har blivit en snabbväxare inom mobil marknadsföring. Ägarna Sten K Johnson och Rosengård Invest — med Trelleborg, Swedbank och E.on bland investerarna — ser ut att ha hittat en guldåder.

Reklam i mobiltelefoner är ett växande område. Bara i Sverige omsatte annonser i dedikerade mobilsajter och appar 62 miljoner kronor i fjol. Institutet för reklam- och mediestatistik har räknat med en tillväxt på 27 procent i år, men Rapidus kan i dag berätta att den prognosen kommer att skrivas upp när reviderade siffror släpps i morgon.

Malmöbaserade Beepsend har utvecklat ett system för direktreklam via SMS, en annonsform som inte syns i statistiken. För andra året i rad mer än fyrdubblades försäljningen till 17,2 miljoner kronor. Det framgår av årsredovisningen för perioden september 2009-augusti 2010 som i dagarna registrerats hos Bolagsverket.

Företaget fungerar som virtuell mobiloperatör med egen SMS-central för utskick till nätoperatörerna.

— Nära 85 procent av våra kunder finns utomlands. Det är också där mobil marknadsföring växer mest, säger VD Elisabeth Brevenson.

Beepsend har 14 anställda. Första kvartalet innevarande räkenskapsår låg omsättningen på nära 10 miljoner kronor och nu går verksamheten med vinst, uppger Elisabeth Brevenson.

Finansmännen Sten K Johnson och Percy Nilsson var tillsammans med Ljubo Mrnjavac och Greg Dingizian, genom ägarbolaget Scandinavian Cap, tidiga investerare i Beepsend. För drygt ett år sedan köpte Rosengård Invest, lett av Ljubo Mrnjavac, ut Scandinavian Cap.

Kristian Svensson

Beepsend i Malmö har blivit en snabbväxare inom mobil marknadsföring. Ägarna Sten K Johnson och Rosengård Invest — med Trelleborg, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.

  • Så ska hon ska vända Qvickly

    Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.