I skuggan av Malmös nya börsbolag Cdon växer sig uppstickaren Boozt allt större inom e-handel. Efter en investering på två miljoner euro från bland annat Sunstone Capital flerdubblades omsättningen i fjol. Samtidigt ökade personalstyrkan med 40-talet nyanställda i Malmö.
Under 2010 steg värdet av svensk e-handel med 13 procent till 25 miljarder kronor, enligt färska siffror från Posten och Handelns utredningsinstitut. För Boozt, som hjälper klädtillverkare att etablera nätförsäljning, har trenden gett ordentligt genomslag i försäljningen.
Boozt sköter nu hela e-handelsverksamheten, från webbutveckling till marknadsföring och logistik, åt 14 klädmärken, däribland Jack & Jones, Vero Moda och Lego Wear. 2009 landade omsättningen på cirka 20 miljoner danska kronor. 2010 var den närmare 160 miljoner, uppger Henrik Haagen, operativ chef och medgrundare.
I slutet av 2009 gick riskkapitalbolaget Sunstone Capital och en rad privata investerare in med två miljoner euro i bolaget. Sedan dess har personalstyrkan växt från 15 till ett drygt 50-tal, samtliga i Malmö. Fullt så många nyanställningar räknar Henrik Haagen inte med under 2011, även om antalet klädmärken under Boozts paraply enligt planen närapå ska fördubblas till 25-30 stycken.
— Vi har många märken på väg in, men affärsmodellen och teknikplattformen är skalbar, säger han.
Boozt grundades av Henrik Haagen, tidigare VD på Malmöbaserade Tvins, och Lars Munch Johansen, med ett förflutet från flertalet danska uppstartsbolag. VD är fotbollsklubben Brøndbys förre chef Hermann Haraldsson.
Av den totala detaljhandels omsättning står nu e-handeln för 4,6 procent.
Erik Olausson