Sony Ericssons innovationsfond har gjort sina första satsningar. Det handlar om mjukare investeringar i form av expertkonsulter och hjälp med prototypframtagning till småbolag. Målet är att göra en handfull kapitalinvesteringar i bolag i år och drygt tio anställda arbetar nu med att identifiera intressanta objekt.
Joakim Nelson på Sony Ericsson leder arbetet med att dammsuga marknaden på företag och idéer inom telekomsektorn. Framförallt pågår jakten på platser där bolaget i dag har stor verksamhet, bland annat Skåne, Silicon Valley, Kina, Japan och Storbritannien.
— Vi har en databas med över 300 intressanta företag som vi tittar på och antalet växer hela tiden. Av dem är mellan fem och tio så intressanta att vi nu överväger att gå in och investera. Men det är en fråga om tajming när vi gör det, säger han.
Joakim Nelson, som även är chef för Sony Ericssons industrisamarbete och ordförande i Mobile Heights, säger att uppköp av hela verksamheter kan vara aktuella, men att investeringar där 10-30 procent av bolaget köps upp är mer sannolika.
Det var i höstas som Sony Ericssons VD Bert Nordberg berättade att ett antal hundra miljoner kronor är avsatta till investeringar under 2011. Pengarna ska dock bara delvis användas till direkta kapitalinvesteringar.
— Vi ser innovationsfonden som en verktygslåda, där vi kan använda pengarna till allt från att köpa in oss i företag till att gå in med expertkompetens. Det beror helt på det aktuella fallet, säger Joakim Nelson.
Inriktningen är främst mot mindre bolag i väldigt tidiga faser, ibland till och med mot forskningsprojekt som knappt hunnit bolagiseras. Under 2011 räknar Joakim Nelson med att Sony Ericsson köper hela eller delar av några bolag, samt går in med konsulthjälp i ytterligare lika många.
Bert Nordberg tillträdde som VD för Sony Ericsson i oktober 2009. Sista kvartalet 2010 visade bolaget en vinst på 312 miljoner kronor före skatt.
Anders Frick