torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Swebus testar Lundateknik för positionsstyrd reklam

Lundabolaget Geosignage är på väg att plocka Swebus som första kund. Just nu genomförs ett pilotprojekt där resenärerna får bildskärmsbaserad information, reklam och hållplatsmeddelanden baserat på var bussen för tillfället befinner sig. Det sker automatiskt och systemet kan uppdateras på distans med hjälp av bussens befintliga uppkoppling mot internet.

Premiärturen skedde igår med två bussar på sträckan Köpenhamn-Uppsala, en av Swebus längsta linjer. På så vis testas tekniken också när landsgränser passeras. Om systemet blir framgångsrikt kan Swebus tänka sig att sänka priset på bussbiljetterna.

— Med alternativa intäkter genom sponsorer kan man tänka sig helt reklamfinansierade bussar och på så vis erbjuda väldigt billiga bussresor, säger Peter Björnlund, IT-chef på Swebus.

Närmast ska Swebus undersöka vad kunderna tycker om det hela.

— Vi äger ju våra resenärer i flera timmar, vilket är lite speciellt. Genom att styra reklam och information får vi en kommunikation som hela tiden är relevant för dem, säger han.

Geosignage leds från inkubatorn VentureLab av ingenjörsstudenten Johan Posse tillsammans med några programmerare. Bolaget har fått bidrag från bland annat Almi, men räknar med att i år nå en högst blygsam omsättning. Varken Geosignage eller Swebus vill uppge budgeten för pilotprojektet.

Anders Frick

Lundabolaget Geosignage är på väg att plocka Swebus som första kund. Just nu genomförs ett pilotprojekt där resenärerna får bildskärmsbaserad information, reklam och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabella Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.