söndag 24 november 2024

inloggad som

Amerikansk telekomkoncern köper Mashmobile

En av världens största leverantörer av infrastruktur för mobiltransaktioner och sms, amerikanska mBlox, har köpt upp Lundabolaget Mashmobile. Säljare är bland andra Industrifonden och Teknoseed.

Bland mBlox svenska kunder finns SJ, som använder företagets teknik vid biljettköp med mobilen. Med uppköpet vill mBlox utveckla fler webbaserade betalningslösningar för den växande smartphonemarknaden, uppger Mashmobiles VD Örjan Johansson.

20-mannabolaget Mashmobile har sedan det grundades som Conveneer 2006 utvecklat mjukvara som gör det enklare att hämat information till webben från mobiltelefoner. 

— Att bli uppköpta var inget vi planerade vid den här tidpunkten, men propån från mBlox var så attraktivt att ägarna valde att gå in i affären, säger Örjan Johansson.

Den hemliga köpeskillingen består av en kombination av kapital och aktier, men beror också på framtida utfall.

Örjan Johansson fortsätter som VD, men nu i mBlox dotterbolag. De anställda kommer enligt Örjan Johansson  finnas kvar i Lund även efter uppköpet och eventuellt ska verksamheten även skalas upp.

Från starten har omkring tio miljoner dollar investerats i Mashmobile. Huvudägare vid uppköpet var amerikanska riskkapitalfonden Broken Arrow Capital, Industrifonden och Örjan Johansson, som vardera hade en ägarandel på runt 25 procent. Bland övriga ägare fanns Teknoseed samt en rad amerikanska affärsänglar.

mBlox ökade förra året sin omsättning med 46 procent till 110 miljoner dollar. Under 2009 användes bolagets teknik för att skicka 3,5 miljarder sms, vilket genererande en vinst för företaget på tio miljoner dollar.

Joel Lyth

En av världens största leverantörer av infrastruktur för mobiltransaktioner och sms, amerikanska mBlox, har köpt upp Lundabolaget Mashmobile. Säljare är bland […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.

  • Så ska hon ska vända Qvickly

    Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.