söndag 6 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

PR-kurser ger vinst för Mincbolag

IT-företaget OMMH Scandinavia i Malmöinkubatorn Minc har börjat gå med vinst. Omsättningen dubblades under bolagets senaste räkenskapsår. Det är framför allt tjänsten Pressregistret som växt.

— Det är den som genererar våra löner. Snart har vi 700 kunder där, och vi tjänar bra på framför allt de PR-utbildningar som vi gör tillsammans med byrån Samurai PR, säger OMMH:s VD Ola Andersson.

Pressregistret är till för företag som behöver hjälp med presskontakter och informationsarbete, men som ännu inte är redo att anlita en PR- eller kommunikationsbyrå. Kunden får kontaktuppgifter till olika medier, och kan också få hjälp med att identifiera nyhetsmässigt material i verksamheten och skriva pressreleaser.

Under OMMH (One More Media House) finns ett antal andra tjänster, bland dem Bestsms för bland annat företag och skolor som vill sända sms-utskick till många användare samtidigt. Totalt har tjänsten omkring 200 kunder, varav knappt 30 är gymnasie- och högskolor.

Söktjänsten PositionGreen är ett annat OMMH-koncept, som i dag ligger i ett eget bolag i cleantech-inkubatorn Cleantech Inn Sweden. Sajten ska förenkla upphandling av miljövänliga varor och tjänster och skulle ha lanserats i början av året men har försenats något och beräknas komma igång under hösten.

OMMH omsatte räkenskapsåret april 2009 – april 2010 knappt 2,5 miljoner kronor. Bolaget har tre anställda. Huvudägare är Ola Andersson och Jörgen Lönnborn.

Lisa Kirsebom

IT-företaget OMMH Scandinavia i Malmöinkubatorn Minc har börjat gå med vinst. Omsättningen dubblades under bolagets senaste räkenskapsår. Det är framför […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.