måndag 25 november 2024

inloggad som

Magert år för Saplo – men IDG ny kund

|  , ,
|  

Under sommaren har mediehuset IDG börjat använda Saplos tjänst för automatisk texthantering. Men bolaget har fortfarande en lång resa kvar innan det kan leva upp till de högst ställda förväntningarna, visar första bokslutet som nu registrerats hos Bolagsverket.

Det omskrivna Malmöbolaget Saplo har bland annat utsetts till Öresundsregionens mest lovande företag av affärsängelnätverket Connect. Men att bolaget ännu är i sin linda syns tydligt i siffrorna för juli 2008 – december 2009. Bolagets nettoomsättning stannade på 96.000 kronor.

— Vi lanserade inte vår produkt förrän i våras. Och det är för tidigt att säga vad omsättningen hamnar i år. Den kan bli många miljoner och den kan bli låg, det beror helt på hur de samtal vi för nu faller ut, säger Saplos VD Mattias Tyrberg.

Bolaget ska fortsätta att utveckla sin produkt riktad mot mediekoncerner där text analyseras och relevanta sökord automatiskt plockas ut. Till exempel kan analysalgoritmen identifiera företagsnamn och personer i en text utan att dessa behöver preciseras manuellt i förväg. Algoritmen är enligt Mattias Tyrberg i princip oberoende av vilket språk texten är skriven på, vilket han menar var en avgörande faktor när Cision tidigare i år blev kund.

Men de största intäkterna hoppas Mattias Tyrberg på sikt ska komma från tredjepartsutvecklare som vill använda bolagets analysalgoritmer för att bland annat bedöma om en text rör ett givet ämne, exempelvis börskrasch, utan att de orden måste figurera i artikeln.

— Det kan gälla försäkringsbolag och andra finansiella institutioner som vill analysera stora textmängder och snabbt hitta relevant data, säger han.

Förra året stannade Saplos lönekostnader på en halv miljon kronor trots att bolaget då hade fem anställda. På försommaren tog Saplo in runt fyra miljoner i riskkapital från bland andra Ikeastiftelsens ordförande Göran Grosskopf, men enligt Mattias Tyrberg ska pengarna inte gå till höjda löner.

— Vi kommer framför allt använda kapitalet för att öka vår försäljning, bland annat genom konferenser och att utöka personalen med någon anställd, säger han.

Joel Lyth

Under sommaren har mediehuset IDG börjat använda Saplos tjänst för automatisk texthantering. Men bolaget har fortfarande en lång resa kvar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad