fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Värmekameror hett fält för Axis

|  ,
|  

Axis satsning på värmekameror har fallit bättre ut än Lundabolaget räknat med. Drygt en månad efter lanseringen hänger produktionen inte längre med antalet beställningar.

Bland de första kunderna finns sju skolor i Stockholms län, som genom återförsäljaren YIT Säkerhet köpt Axis nätverksbaserade värmekameror för att förebygga skadegörelse, brand och inbrottsförsök. Ordervärdet ligger enligt YIT på cirka 1,5 miljoner kronor. Totalt har Axis hittills sålt några hundra värmekameror i såväl Sverige som utlandet, uppger bolagets nordiska försäljningschef Magnus Zederfeldt, utan att vilja precisera närmare.

— Intresset har varit mycket stort, i nuläget har vi ett antal veckors leveranstid på kamerorna, säger han till Rapidus.

Satsningen på värmekameror är delvis ett nytt teknisk fält för Axis, då exempelvis sensorer och linser är helt annorlunda än i kameror för synligt ljus. Däremot går det att använda samma användargränssnitt och mjukvara för bildanalys. Det är just möjligheten till avancerade bildanalysfunktioner som lockat bolaget till det infraröda spektrat.

— Värmekameror tar intelligent video till en ny nivå i vissa situationer. Man kan se om det är någon där och vad som händer. Och man undviker en massa felkällor med exempelvis grenar som rör sig och hundar som springer, säger Magnus Zederfeldt.

Han uppskattar att det i dag säljs cirka 1 värmekamera per 400 vanliga övervakningskameror. På ett par års sikt räknar Axis med att det förhållandet ändras till närmare 1:50.

Men än så länge är affärsområdet litet för Axis, som förra året omsatte 2,3 miljarder kronor. Magnus Zederfeldt ser också värmekameror som en nischprodukt och ett komplement snarare än ersättning för vanliga kameror.

Axis sysselsätter närmare 800 personer, varav cirka 500 i Lund. Vinsten sjönk något 2009 till 308 miljoner kronor, där 121 miljoner kom i sista kvartalet.

Erik Olausson

Axis satsning på värmekameror har fallit bättre ut än Lundabolaget räknat med. Drygt en månad efter lanseringen hänger produktionen inte […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.