Reklammarknaden växer minst fem procent i år. Takten ökar 2011 men det riktiga draget dröjer, menar Ulf Strömqvist, ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer.
Efter några starka år slog krisen hårt mot reklambranschen ifjol. Enligt Ulf Strömqvist tappade marknaden nära en femtedel av sitt värde. Många byråer tvingades i konkurs. Statistik från kreditupplysningsföretaget UC visar att konkurserna bland företag inom kommunikation och information ökade med 40 procent förra året.
Men nu spås ljusare tider.
— Att vi nått botten råder det ingen tvekan om. Marknaden återhämtar sig 5-10 procent i år, men i den tunga industrin går det trögt. 2011 kommer att bli klart bättre än 2010 men vi kan inte vänta oss några storheter, säger Ulf Strömqvist som också är VD för Hilanders i Malmö och i november tog över klubban på branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer.
Även Hilanders backade omsättningsmässigt i fjol, men slog samtidigt rekord i antal nya kunder. Prognosen för innevarande år ligger på en tillväxt på 15 procent.
Under 2008 omsatte svensk marknadskommunikation knappt 65 miljarder kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Kristian Svensson