fredag 22 november 2024

inloggad som

Eslövbolag vill ta in 30 miljoner i nyemission

Förpackningsbolaget OneCafé, med lokaler i Eslöv, siktar på att ta in 30 miljoner kronor i nytt kapital. Nyemissionen drar igång i dagarna och ska vara klar till slutet av maj.

— Största delen av kapitalet ska gå till fortsatt marknadsföring i syfte att expandera till nya marknader. Utöver det ska vi fortsätta utvecklingen av vår nya produkt Café2Fly. Vi har tidigare upplevt att produktutvecklingen kan vara kostsam, säger OneCafés VD Toni Belokozovski.

OneCafé har redan en klar paketeringslösning för engångsportioner av kaffe och säljer licenser av metoden till rosterier som kan fylla engångspåsarna med sin kaffeblandning. Hittills har företaget sålt en fullskalig licens med tillhörande maskin till ett värde av minst fem miljoner kronor till norska Kaffehuset Friele. OneCafé förhandlar nu med ett flertal bolag över hela världen, längst har samtalen kommit angående ett nytt licensavtal med ett engelskt bolag.

Med bolagets nya produkt Café2Fly bryggs färskt kaffe direkt i en engångsmugg genom att ett filter byggts in i locket på muggen. Företaget har patent på metoden. Målsättningen är att ta sig in på en växande take away-marknad. För sin tidigare produkt utvecklade OneCafé egna maskiner, men denna gång är målet att hitta strategiska tillverkningspartner för att snabbare komma ut på marknaden.

Så sent som förra året tog bolaget in 12 miljoner kronor och Toni Belokozovski hoppas att den nya emissionen ska säkra finansiering under en längre tid framöver. Enligt preliminära siffror omsatte OneCafé två miljoner kronor 2008, vilket är en ökning med nära 200 procent jämfört med året innan.

Joel Lyth

Förpackningsbolaget OneCafé, med lokaler i Eslöv, siktar på att ta in 30 miljoner kronor i nytt kapital. Nyemissionen drar igång […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.