Trots bottenkänning i svensk ekonomi räknar Malmöbaserade mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence med att mer än fördubbla omsättningen i år till cirka 20 miljoner kronor. Samtidigt ska bolaget vända till positivt kassaflöde för första gången på flera år.
2008 slutade omsättningen på 8,5 miljoner kronor medan resultatet blev 11,6 miljoner kronor i förlust. Enligt VD Pontus Kristiansson ingår förlusten i planen för den utlandsexpansion som presenterades 2006 då riskkapitalbolaget Scope gick in med 20 miljoner kronor. 2008 öppnade bolaget kontor i bland annat Frankrike och Italien, men en aggressivare USA-satsning har samtidigt skjutits på framtiden.
Bolagets mjukvara används för att öka försäljningen på e-handelsajter som CDON, AdLibris och franska postorderbolaget La Redoute. Under året har bland annat brittiska cykelhandlarkedjan Evans Cycle och italienska hemelektronikförsäljaren Monclick tillkommit som kunder.
— För oss har lågkonjunkturen snarare ökat än minskat efterfrågan eftersom e-handelsajterna gått från att fokusera på marknadsföring för att dra trafik, till att optimera sajten och sälja mer på det sättet, säger Pontus Kristiansson, som tog över VD-posten från Rolf Elmér i november.
Enligt Pontus Kristiansson kommer cirka 80 procent av försäljningen i dag från utlandet. Under 2009 ska bolaget vända till positivt kassaflöde även om han räknar med att investeringar i produktutveckling och nya marknadssatsningar kommer att ge omkring fem miljoner kronor i förlust.
Avail Intelligence sysselsätter idag 24 personer. Förutom Scope står delar av personalen samt Pontus Kristiansson och de övriga tre grundarna som ägare till bolaget.
Erik Olausson