Miljöteknikbolaget Zemission i Lund levererar sitt första fullständiga system till en kund för utvärdering. Planen är att produktionen av en etanol- och dieseldriven brännare för uppvärmning i bland annat husbilar och båtar ska vara igång hos legotillverkare inom ett år.
Verksamheten finansieras sedan en tid tillbaka av arbetet med kundanpassningar av tekniken i samverkan med andra företag. Partner är bland andra Volvo Lastvagnar och en större tysk underleverantör inom fordonsindustrin.
Genom samarbetena har omsättningen i företaget ökat och beräknas landa på tre miljoner kronor, vid slutet av räkenskapsåret i juni. Zemission har i nuläget fyra anställda.
— Nästa steg är arbetet med en värmare för hybridbilar. När ett fordon drivs av el bildas väldigt lite spillvärme och då finns behov av andra former av uppvärmning. Det är inom fordonsindustrin vi kan se den fulla potentialen av vår produkt, där kan vi kombinera fördelarna med låga utsläpp, flexibilitet i bränsleval och hög säkerhet, säger bolagets VD Anders Vestin.
Zemission har utvecklat en katalytisk förbränningsteknik för flytande bränslen och sitter på ett antal patent för processen. Förbränningen sker utan flamma, vilket ger extremt låga utsläppsvärden och hög driftsäkerhet.
Anders Vestin, med bakgrund som utvecklare på Volvo och forskare vid Lunds universitet, är huvudägare med 73 procent av aktierna. Resterande delar ägs av affärsänglar, LUAB och Teknopol.
Joel Lyth