tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbaserad Googletämjare dubblar omsättningen

Törsten efter topplaceringar i Googles träfflista har givit Malmöbolaget SEO IT Sverige dubblad omsättning 2008. Nu siktar sexmannabolaget på webbmarknadsföring via tredje part som nytt affärsområde.

SEO IT Sverige specialiserar sig på att utveckla och anpassa hemsidor så att de rankas högre av sökmotorerna. Ju högre upp i träfflistan, desto större chans att intresserade köpare hittar till kundernas hemsidor.

Sedan tidigare finns bland andra Gothia Group och fastighetsbolaget Gyllenforsen i kundlistan. Under 2008 har bland andra hårproduktsförsäljaren Baldacci tillkommit medan många existerande kunder valt att anlita bolaget även för renodlad webbdesign. Omsättningen har mer än fördubblats från 1,8 till 4 miljoner kronor, med positivt resultat, uppger VD och huvudägare Alexander Wroblewski.

Under året har personalen utökats från fyra personer till sex varav en är placerad i Stockholm. Nu satsar bolaget på så kallad affiliate-marknadsföring som nytt affärsområde. Det fungerar som traditionella webbannonser med skillnaden att annonsören som regel bara betalar för antalet klick eller slutförda köp på målsidan.

— Det är en relativt outnyttjad marknadsföringsform som vi tror mycket på, säger Alexander Wroblewski.

Ett annat företag som arbetar med sökmotoroptimering och sponsrade länkar är Malmöbolaget Apsis, genom sin avdelning ResultatMedia. Där har personalen det senaste året skurits ned från åtta till fyra personer. Samtidigt har omsättningen ökat, uppger verksamhetsansvarige Andreas Malberg.

— Intresset ökade rejält förra året. Samtidigt har det blivit tuffare då flera mindre webbyråer också börjat sökmotoroptimera sidorna, säger han.

Erik Olausson

Törsten efter topplaceringar i Googles träfflista har givit Malmöbolaget SEO IT Sverige dubblad omsättning 2008. Nu siktar sexmannabolaget på webbmarknadsföring […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.