måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rika prioriterar långresor – inte kultur

|  

Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

Krönika av Jan Dahlqvist

Jan Dahlqvist.

Enligt tidningen Connoisseurs egen statistik är långresor det absolut mest prioriterade intresset bland deras läsare – en målgrupp som definieras som landets allra mest välbeställda.

Enligt tidningens läsarundersökning 2024 uppger 92 procent att resor är vad de lägger mest pengar på, följt av exklusiva restaurangupplevelser, klockor, vin och bilar. Samtidigt lyser kultur, i bred bemärkelse, med sin frånvaro i toppkategorierna.

Att kulturintresset inte prioriteras ekonomiskt bekräftas också av andra källor. En genomgång från Myndigheten för kulturanalys visar att privata donationer och gåvor från individer står för en försvinnande liten del av kulturinstitutionernas totala intäkter i Sverige.

2022 kom över 70 procent av finansieringen till svenska kulturverksamheter från stat, regioner och kommuner. Den privata sektorn – inklusive företag och stiftelser – stod endast för cirka 6 procent, där en ännu mindre andel kom från privatpersoner.

Jämför detta med USA, där filantroper som Eli Broad, Alice Walton eller David Geffen under lång tid varit avgörande för konstmuseer och orkestrars överlevnad och expansion. I Sverige finns visserligen exempel på mecenatskap – exempelvis Barbro Osher och Familjen Erling-Perssons Stiftelse – men de är fortfarande undantag snarare än norm.

Varför ser det ut så här?

Ett svar kan ligga i det svenska samhällskontraktet. Kulturen anses som ett gemensamt ansvar – ett demokratiskt tillgängligt rum snarare än ett statusprojekt. I USA ses däremot kulturinstitutioner som prestigefyllda markeringsytor där givare ofta får namnge salar, bygga privatgallerier eller påverka innehållet.

I Sverige finns ingen tradition av att använda filantropi som kulturell självmarknadsföring – och det är på gott och ont.

Men med det sagt: när ekonomiska klyftor ökar, som de gjort i Sverige de senaste två decennierna, blir det allt mer relevant att också ställa frågan om ansvar. Inte bara för välfärd och skola – utan också för det offentliga samtalet, det estetiska uttrycket och kulturens roll i samhället.

Det handlar inte om att kräva att rika ska sponsra varenda poesifestival eller månadstidning. Men man kan undra: om inte ens de som har absolut ekonomisk frihet väljer att lägga sin tid eller sina resurser på kultur – vad säger det då om kulturens status i dagens Sverige?

Det är värt att reflektera över. För i ett samhälle där kultur varken är lönsam, mätbar eller prestigefull nog för att klättra på Connoisseurs lista, finns risken att den långsamt marginaliseras. Och till slut står vi där – bildade nog att beställa en espresso på tre språk, men okunniga om vad det innebär att förstå sig själv, sitt samhälle och sin samtid.

Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.