Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.
Najells bokslut för 2024 visar upp en omsättning på 147 miljoner kronor och ett resultat före skatt på 15 Mkr. Siffrorna innebär en rejäl ökning men fortfarande är Najell en nischaktör jämfört med jättar som till exempel Babybjörn.

Skillnaden är att medan Najell växer har Babybjörn minskat omsättningen två år i rad. Medan Babybjörn omsatte över 1 miljard år 2022 blev det i fjol 750 Mkr. Det ser ut som att Najell tar andelar på en marknad som minskar i takt med det minskade barnafödandet.
Najells storsäljare är Sleepcarrier som är ett så kallat babynest för bebisar att sova i medan de bärs runt. Sedan kommer olika modeller av bärselar.
– Vi utvecklar allt inhouse, utan konsulter. Det går kanske långsammare, men innebär kvalitet och att vi får kontroll över hela processen, säger Niklas Najafi Kristensen.
För att växla upp ytterligare utökar bolaget nu personalen med 12 tjänster, bland annat en ny marknadschef.
Ambitiösa mål
Najells mål är att omsätta 500 Mkr med 20 procents marginal före skatt till år 2028.
– Vi har ingen benchmark som säger att vi ska blir stora som den eller den konkurrenten. Vi vill bli så stora som vi kan. Det är onekligen en bit kvar till målen, men när vi ökar omsättningen med 70 procent vore det förmätet att säga att man inte är nöjd, fortsätter han.
Lönsamheten har varit en utmaning det senaste året då geopolitisk oro och stigande fraktpriser har slagit hårt. Najell säljer i både Europa och USA och i år kommer USA:s nya tulltariffer att slå mot lönsamheten.
– I fjol fick vi en extra månads kapitalbindning då fraktbåtarna tvingades gå runt Afrika, säger Niklas Najafi Kristensen.
Gunnar Wrede