torsdag 27 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Inwido – fönstret ännu bara på glänt

|  
|  

Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

Resan mot en dubblad omsättning har dock knappt påbörjats. I kvartalsrapporten som kom på måndagen redovisar Inwido en omsättning på 4,3 miljarder kronor för första halvåret, en organisk ökning med 6 procent.

Fredrik Meuller.

I rapporten skriver Fredrik Meuller att “den förväntade marknadsåterhämtningen låter vänta på sig. Det osäkra omvärldsläget har påverkat hushållens investeringsvilja, som trots stimulanser i form av bland annat räntesänkningar och höjningen av ROT-avdraget i Sverige, fortsatt är låg.”

På aktiemarknaden var rapporten en besvikelse. Aktien föll med 7 procent på måndagsmorgonen.

Siktar på large cap

Men den före detta Växjöbon Fredrik Meuller, som älskar fotboll och avskyr att förlora, siktar icke desto mindre på de större arenorna. Men inte när det kommer till bollsport, utan när det gäller börslistorna. Inwidos aktie har tidigare drivits upp och nosar på nu på Large Cap-listan. I skrivande stund handlas den dock på Mid Cap Stockholm och bolaget har ett börsvärde på drygt 12 miljarder kronor.

Fredrik Meuller blev vd och koncernchef för Inwido för drygt ett år sedan. Idag består bolaget av 15 medarbetare på huvudkontoret i centrala Malmö, samt 35 ”enheter” som Inwido själva kallar det. I själva verket är dessa enheter 35 fristående bolag som alla ligger under holdingbolaget Inwido. Några exempel är Elitfönster och Diplomat dörrar. Enheterna är främst koncentrerade till norra Europa. Bolaget har även 30-talet fabriker och sammanlagt nära 5 000 anställda i tolv länder.

– Den senaste tiden har det varit mycket positiv buzz kring Inwido. Det beror på att vi är tydliga i vår kommunikation och var på resan vi befinner oss. Min filosofi är att vara transparent. Går det dåligt så säger vi det, säger Fredrik Meuller.

Så var på resan befinner sig Inwido just nu? I dagsläget ligger omsättningen på 9 miljarder kronor. 75 procent av intäkterna kommer från renoveringssidan, resterande 25 procent från nybyggnation.

Kan köpa för 4 miljarder

– Vi har vuxit med förvärv och ambitionen är att fortsätta växa både organiskt och med förvärv genom befintlig kassa. Med nuvarande skuldsättningsnivå kan vi förvärva omsättning för 4 miljarder kronor och då tar det oss en bit till vårt omsättningsmål på 20 miljarder år 2030.

För att nå målet måste Inwido växa med 15 procent per år. Bolaget har idag fyra affärsområden, tre geografiska samt e-handel. E-handelsmarknaden är främst koncentrerad till Norden men också etablerad i till exempel Tyskland och Holland. I övrigt är enheterna spridda i exempelvis Skandinavien, Finland, Storbritannien, Irland, Rumänien och Polen.

– Just nu tittar vi på förvärv i Benelux, Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz, samt Östeuropa. För att vi ska förvärva ett bolag i ett nytt land måste det vara ledande på sin marknad och ligga på minst 300 miljoner kronor i omsättning.

Fragmenterad marknad

– Det finns 10 000 familjeföretag inom fönsterbranschen runtom i Europa och sedan jag tillträdde som vd har jag lagt mycket tid på att träffa dessa bolag och planterat ett frö hos potentiella förvärv, säger Fredrik Meuller.

Han beskriver marknaden som ”fortsatt tuff”. De senaste två åren har Inwido tappat 30 procent i volym, dock med bibehållen lönsamhet.

– När det är tuffare tider kan vi dra ner på takten. Men vi har gasat på med investeringar i lågkonjunkturen och det ger en stark positiv signal, främst till våra medarbetare. Vi är inte billigast men vi levererar och det är guld värt.

Så att köpa fönster och dörrar är inte en prisfråga?

– Vi snackar mycket om prissättning, det är helt enkelt svårt att veta vad ett fönster kostar och ska kosta. Fördelen är att vi har en produkt som både ska vara estetisk och energieffektiv. Både på ut- och insidan. Det gäller att visualisera för kunden att så här har ni det nu och så här kan ni ha det sen.

Så efter drygt ett år på vd-stolen, vad väntar framåt?

– Vi har mycket på Inwido som fungerar väl och en del som vi kan jobba mer med. De danska enheterna är betydligt mer lönsamma, med en bättre operationell setup. Enheterna i Sverige behöver mer självförtroende och jag tror att vi kan hitta bra synergier genom att lära mer av varandra och inte driva enheterna som ensamma silor.

Fredrik Meuller är född 1970 och uppvuxen i Växjö. Innan han kom till Inwido (som för övrigt står för International Windows and Doors) har han en bakgrund som diplomat i Moskva. Faktum är att Fredrik Meuller, till sin mammas stora förtret, var på plats på ambassaden i Moskva under kuppen 1991.

Sedan byttes inriktning och efter turer på JP Morgan och McKinsey hamnade han på Trelleborg där han stannade i 16 år. Därefter var Meuller vd och koncernchef på Latourägda Nord-Lock Group. Hans ledarskap bygger på teambaserad problemlösning och kamratskap. Och så när Fredrik Meuller en dröm.

– Jag vill gärna delta i ordvits-SM, jag älskar ordvitsar. Det har hela kontoret fått erfara.

Martin Linderoth

Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Ny vision för Malmö efterlyses

    Är Malmö ett mini-New York eller inte? Meningarna går isär i en ny bok där tolv namnkunniga personer synar stadens ursprung, tolkar dagsläget och spår framtiden 15 år framåt.

  • Compacta gör comeback

    Medicinteknikbolaget Compacta har fört en slumrande tillvaro de senaste åren. Men nu gör bolaget, grundat av bland andra Lundaprofilen Lars Montelius, comeback med ny vd och finansieringsrunda.

  • Storbolagen har långt kvar med AI

    ,
    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.


  • ANNONS Innehåll från EKN

    Exportfinansiering som håller för okrossbart glas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Upp och ned i rapporterna

    IT gick bra i tredje kvartalet medan fönster och dörrar gick sämre. Rapportperioden inleddes för skånsk del på tisdagen. Och ett bolag rusade med 25 procent på sin rapport.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.