Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.
– Nu är det inte längre en pilot utan en del av den ordinarie verksamheten, säger Game Habitats kommunikationschef Erik Sundberg.

Klusterorganisationen Game Habitat står bakom Haven tillsammans med inkubatorn Minc. Pilotomgången av programmet avslutades i december förra året. Av de sex deltagande bolagen lever fem vidare.
– Det var som förväntat ett blandat resultat. Men vi kände tidigt att det fungerar. När vi lyssnar på bolagen som varit med säger de att Haven har hjälpt dem.
Ett av bolagen, Dead Astronauts, har som Rapidus tidigare berättat fått in 4 miljoner euro i nytt kapital strax efter sitt deltagande i programmet.
– De har fått en pengainjektion för att skala upp och har alla förutsättningar att få ut sitt spel.
Acceleratorprogrammet består bland annat av en serie workshops och affärsrådgivning hos både Game Habitat och Minc. Med start i september är det dags för en ny omgång.
Haven riktar sig till spelutvecklare som huvudsakligen behöver lära sig att bygga bolag, men som har kunskap och erfarenhet av hantverket att utveckla spel. De deltagande bolagen ska vara från två till sex personer och väljs ut mot bakgrund av kommersiell- respektive konstnärlig potential och ambitionsnivå.
– Upplägget blir i allt väsentlig detsamma. Men en tydlig skillnad vi gör är att vi inte längre kommer att acceptera soloutvecklare, alltså enmansbolag. Programmet kräver för mycket för det, det krävs att man är ett team.
Ansökningsperioden stänger den 30 maj. Erik Sundberg säger att söktrycket är jämförbart med förra året och att det i branschen talas om hur ansökningar förbereds och nya konstellationer bildas.
– Och det är precis det vi vill ska hända. Vi har gott hopp om att hitta bra bolag som kan göra bra spel.
Ola Nilsson