Malmöbaserade Djäkne Startup Studio säljer edtechbolaget Studybee. Köparen är en av Sveriges största skolportaler. – Vi påbörjade diskussioner om försäljningen av Studybee för ett halvår sen, säger Magnus Wide på Djäkne Startup Studio.
Studybee är en digital lärplattform med fokus på elevutveckling och bedömning. Idag har bolaget cirka 100 000 aktiva användare. Sedan starten 2017 är Djäkne Startup Studio majoritetsägare i bolaget. Nu gör alltså Djäkne en exit och säljer Studybee till en av Sveriges största skolportaler, Unikum, med över 100 kommuner som kunder och mer än en miljon användarkonton.

– Det är jätteroligt. Vi påbörjade diskussioner om försäljningen av Studybee för ett halvår sen. Hur stor köpeskillingen är går vi inte ut med, säger Magnus Wide som är en av medgrundarna till Djäkne Startup Studio.
Men han tillägger:
– Det handlar om ett upplägg där betalningen sker över några år, med en fast del och en prestationsbaserad del.
Förra året landade Studybees omsättning på 5,4 miljoner kronor, med en tillväxt på 76 procent jämfört med året innan. Unikums omsättning var 70 Mkr 2024, men en tillväxt på 12 procent.

– Med samgåendet med Unikum ökar vi utvecklingstakten ytterligare. Vi kan skala upp och har möjligheten att nå ännu fler skolor med våra verktyg, säger Studybees vd Johan Henricson.
Efter uppköpet fortsätter Studybee under samma namn. Tillsammans med Unikum har de båda bolagen 50 medarbetare i Malmö, Göteborg och Stockholm.
Martin Linderoth