fredag 19 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundabolaget som vill att du ska springa till jobbet

|  

Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Förra året hade bolaget rekordomsättning med lönsamhet. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.

För den löpare som effektivt vill få in veckans kilometrar kan lösningen vara att springa till jobbet, men då får inte packningen störa själva löpningen. Iamrunbox tillverkar ryggsäckar där såväl dator som kläder står pall för en skumpig resa till jobbet.

— Vi är marknadsledande i vår nisch, att springa till jobbet med sin laptop och att den inte ska skaka. Vi har några konkurrenter här och där, men ingen av de större spelarna gör det vi gör, säger medgrundare och marknadschef David Axelsson.

De senaste årens intresse för löpning har fortsatt att öka, särskilt i storstäderna där löparpendling inte bara fyller träningsbehovet, utan också är en praktisk lösning för att kunna ta sig till jobbet, när cykel eller bil inte är ett alternativ.

— Om man skulle fråga någon 2015 om hur många som springer till jobbet så var det inte många, men det har vuxit lavinartat i takt med att fler löper. Löpning har ju boomat otroligt de senaste åren, säger David Axelsson.

Idén till ryggsäcken fick David Axelssons kollega, grundaren Kirill Noskov, när han bodde i Köpenhamn. Varje morgon fick han se sina arbetskläder skrynklas ihop under löpturen till jobbet på Maersk. Och det har visat sig att han inte var den enda med det problemet.

— Du springer inte ett lopp med våra väskor, de är byggda för resten av ditt liv. Ergonomin som man får i väskorna är väldigt bra på grund av att de är byggda för att springa med laptop, säger David Axelsson.

”Den ser inte ut som en löparväska, det är väldigt viktigt”.

David Axelsson

Bolaget grundades 2015 och har hittills knutit till sig investerare som bidragit både med kapital och kunskap. Bland de mer tongivande namnen finns investerargruppen I Love Lund, distributören Mno, och Jesper Blicher Dahl, tidigare vd på Newline. Nyligen har också Jonas Persson, tidigare kommersiell chef på Revolution Race och Joel Almqvist, medgrundare av Stronger, valt att backa företaget.

— Både Joel och Jonas har erfarenhet från att skala e-handel och att bygga starka varumärken i Norden, säger David Axelsson.

Iamrunbox omsättning har de senaste åren legat stadigt på runt 4 till 5 miljoner kronor. Men ett strategiskt fokus på lönsamhet gav förra året resultat, och på köpet ökade omsättningen kraftigt. De exakta siffrorna för förra året kan David Axelsson inte uppge, men berättar att bolaget under förra året äntligen kunde visa på lönsamhet.

— Det är en stor grej, en väldigt stor grej. Vi har varit på en resa för att få till rätt varumärkesprofil med rätt partner. Vi är väldigt nöjda där vi är just nu, säger David Axelsson.

Nytt starkt år

2025 ser ut att bli ännu ett starkt år för löparbolaget från Lund.

— Vi ämnar dubbla omsättningen i år och komma upp i 20 miljoner kronor, och vi har verktygen för det, säger David Axelsson.

När Rapidus och Danske Bank på tisdag, 21 januari, arrangerar ett pitchevent för skånska scaleups är Iamrunbox ett av de utvalda bolagen som kommer att pitcha för de inbjudna danska och svenska investerarna. Lundabolaget har just nu en investeringsrunda öppen där de söker 6 miljoner kronor. Av investeringsrundan har redan halva kapitalet säkrats från både nya och tidigare investerare.

— Vi hoppas på att träffa bra, smarta investerare som skulle vilja vara med på expansionen de kommande två-tre åren, säger medgrundaren David Axelsson.

Det finns fortfarande platser kvar till pitcheventet. Anmäl dig här.

Julia Fryklund

Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Malmötryckeriet ökar trycket

    Exakta trotsar branschens utmaningar och växer inom nya områden. Nu tar bolaget nästa kliv och bildar en ny miljardkoncern tillsammans med en Stockholmsaktör.

  • Klart med ny destination för Minc

    Nästa år blir det sista i Mincs nuvarande lokaler. Sedan går flyttlasset – 350 meter till andra sidan Klaffbron – när startuphuset blir hyresgäst till Media Evolution.

  • Dags för comeback för Bergqvist

    Han försvann från det skånska näringslivet efter att ha blivit indragen i en ekobrottshärva och att ha blivit utsatt för skottlossning och mordbrand. Nu vill investeraren Staffan Bergqvist göra comeback med ett supermaterial.

  • Familjeägt Höganäsbolag blir finskt

    Familjeägda Kullaplast säljs till finska Rani Plast. Efter fyra generationer lämnar familjen Skoglund därmed över till en stor internationell konkurrent. Claes Hovstadius på Svensk Företagsförmedling talar om en islossning på den skånska M&A-marknaden.

  • Han vill höja ribban på Minc

    Mincs nya vd Tomas de Souza lovar att nästa år ska bli det mest händelserika hittills för Malmöinkubatorn. Han har ett tydligt mandat att driva förändring.

  • Krinovas vd lämnar på dagen

    Inte ens ett år på posten blev det för Krinovas vd Ulrika Hasselgren. Hon lämnar vd-rollen med omedelbar verkan efter en överenskommelse med styrelsen. Orsaken är ”olika syn på hur verksamheten bäst ska ledas”.

  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.