Går det att ta ett företag från ax till limpa i Helsingborg? Panelen svarade med viss tvekan ja när Rapidus bjöd in till AW på onsdagen. Här är förbättringspotentialen.
Det var välbesökt i advokatfirman Lindahls lokaler i centrala Helsingborg. Fler än 80 närvarande medlemmar minglade, nätverkade och inte minst diskuterade utmaningarna med att skapa lönsamhet, tillväxt, hållbarhet och nya jobb under parollen ”Från ax till limpa i Helsingborg”.
På scen ledde Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede en panel bestående av:
Acke Salem, näringslivsprofil som bland annat grundat bolag som Edument och Payzlip samt är ordförande i Tillväxt Helsingborg,
Carola Netterlid, enhetschef företagsklimat på näringslivsavdelningen i Helsingborgs stad,
Nicolas Hassbjer, grundare och mångårig vd för HMS Networks, numera investerare och bland annat ordförande i de noterade bolagen IAR Systems samt Ferroamp.
David Nilsson Sträng, vd för företagsinkubatorn Hetch,
I Svensk Näringslivs rankning av svenska kommuners näringslivsklimat har Helsingborg de senaste sju åren fallit från plats 13 till plats 115 i årets mätning. Med detta som utgångspunkt utnämnde Gunnar Wrede panelen till en ”tillväxtkommission” och frågade sig: ”Vad tusan hände?”
– Det är en massa underliggande frågor kopplat till det här resultatet. Det försöker analysera och skapa kraft i. Vi är i full gång med vår hemläxa, svarade Carola Netterlid.
Panelen var annars i stort överens om att det inte finns ett enkelt svar på frågan eller en enskild faktor som ensam gör hela skillnaden.
Nicholas Hassbjer anser att kommunens näringslivsavdelning ofta oförtjänt hamnar i skottgluggen när det gäller företagens förutsättningar att växa lokalt. I själva verket har andra delar i den kommunala verksamheten större påverkan på stadens attraktivitet. Som exempel nämnde han stadsplaneringen som stadsbyggnadskontoret står för och tillgången till bra skolor, vilket en gång i tiden var en avgörande faktor när han själv flyttade familjen till Helsingborg.
– Kommunen måste förstå att det är ett samspel och det räcker inte med en ny näringslivsdirektör. Det måste komma uppifrån. Alla partier måste fatta detta, hur vi blir attraktiva.
Kommer företagen som startas i Helsingborg, med hjälp exempelvis av Hetch, att vilja och kunna bli kvar i staden och skapa arbetstillfällen här, undrade Gunnar Wrede.
Acke Salem höll med om vikten av bra skolor och pekade också på tryggheten tillsammans bra och prisvärt boende i en internationell jämförelse.
– Jag tror på min stad. Vi har en fantastisk livskvalitet i Helsingborg. Jag kan rekrytera hit folk från USA, Tjeckien eller Tyskland. Jag som är mycket inne i scaleups kan ska att det nästan inte spelar någon roll var man rekryterar ifrån.
Är självbilden i Helsingborg rent av alltför positiv, frågade Gunnar Wrede.
David Nilsson Sträng påpekade att tuffa utmaningar med stora företagsflyttar eller nedläggningar på andra håll lett till en kraftsamling och initiativ som givit goda resultat. Han propagerade för att agera proaktivt.
– Vi har kanske haft det för bra och blivit trygga i det. Om man ser på stora saker som med Kockums i Malmö, då blir man reaktiv och när det väl hänt gör man allt man kan. Men man skulle hellre satsat på det sättet redan innan, för det tar tid.
Går det då idag att ta ett företag från ax till limpa i Helsingborg? Panelen enades om i ”ja” på den frågan även om Nicholas Hassbjer tvekade lite.
– Förutsättningarna är inte så tokiga, men är det optimalt här? Där behöver vi nog utmana oss själva. Det är märkligt, med de förutsättningar vi har, att vi inte lyckas bättre.
Se bilder från det härliga minglet nedan.
Ola Nilsson