onsdag 20 november 2024

inloggad som

Lundateknik för ellastbilar

|  
|  

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

Zemissions teknik går ut på att värma hytt och batteri, som också behöver värmas när det är kallt, utan att förkorta räckvidden.

– Uppvärmning av hytt och batteri minskar bilens räckvidd med upp till 25 procent vintertid. Det är ett stort problem med dagens ellastbilar, åkerierna måste vara säkra på att kunna köra hela sträckan varje gång, säger Zemissions vd och grundare Anders Vestin. Han fortsätter:

– Eldrift är det som lastbilsindustrin främst tittar på för klimatomställningen av fordon. Med vår teknik kan storleken på batterierna reduceras från fyra ton till strax över tre ton, en minskning motsvarande två Tesla-batterier. Vi använder inte el utan etanol eller HVO (biodiesel, red) i en liten tank på lastbilen. Lösningen är både miljövänlig och billig.

Planen är att serietillverkningen ska komma igång under 2027. Tekniken bygger på katalytisk förbränning och kan, enligt Anders Vestin, användas på alla kommersiellt tillgängliga drivmedel, både flytande och gas. Det är mjukvaran som justeras beroende på bränsleslag.

– Tekniken kan användas i allt från villapannor till flygplan, och vi skapar inga föroreningar under förbränningen så det behövs ingen avgasrening.

Under tio år har bolaget testat olika användningsområden kommersiellt utan större framgång, men nu är fokus alltså på tunga fordon. Verksamheten har finansierats med hjälp av EU-anslag och kundprojekt och sedan några år har man projekt tillsammans med lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

– Hittills har vi klarat oss utan riskkapital. Vi licensierar ut tekniken – förbränningsteknik, kretsdesign och mjukvara – till Alfdex som står för produktionen. Vi kommer också att hjälpa till med försäljning och support.

Hur är konkurrensen inom lastbilssegmentet?

– Det finns lösningar med värmepumpar, men de drar också el från batteriet och är inte lika effektiva som värmepumpar i hus.

Elisabet Ottosson

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad