måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundateknik för ellastbilar

|  
|  

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

Zemissions teknik går ut på att värma hytt och batteri, som också behöver värmas när det är kallt, utan att förkorta räckvidden.

– Uppvärmning av hytt och batteri minskar bilens räckvidd med upp till 25 procent vintertid. Det är ett stort problem med dagens ellastbilar, åkerierna måste vara säkra på att kunna köra hela sträckan varje gång, säger Zemissions vd och grundare Anders Vestin. Han fortsätter:

– Eldrift är det som lastbilsindustrin främst tittar på för klimatomställningen av fordon. Med vår teknik kan storleken på batterierna reduceras från fyra ton till strax över tre ton, en minskning motsvarande två Tesla-batterier. Vi använder inte el utan etanol eller HVO (biodiesel, red) i en liten tank på lastbilen. Lösningen är både miljövänlig och billig.

Planen är att serietillverkningen ska komma igång under 2027. Tekniken bygger på katalytisk förbränning och kan, enligt Anders Vestin, användas på alla kommersiellt tillgängliga drivmedel, både flytande och gas. Det är mjukvaran som justeras beroende på bränsleslag.

– Tekniken kan användas i allt från villapannor till flygplan, och vi skapar inga föroreningar under förbränningen så det behövs ingen avgasrening.

Under tio år har bolaget testat olika användningsområden kommersiellt utan större framgång, men nu är fokus alltså på tunga fordon. Verksamheten har finansierats med hjälp av EU-anslag och kundprojekt och sedan några år har man projekt tillsammans med lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

– Hittills har vi klarat oss utan riskkapital. Vi licensierar ut tekniken – förbränningsteknik, kretsdesign och mjukvara – till Alfdex som står för produktionen. Vi kommer också att hjälpa till med försäljning och support.

Hur är konkurrensen inom lastbilssegmentet?

– Det finns lösningar med värmepumpar, men de drar också el från batteriet och är inte lika effektiva som värmepumpar i hus.

Elisabet Ottosson

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • Orbital – fortfarande lång väg kvar

    Orbital Systems har varit omgett av ”buzz” och stora förväntningar i mer än tio år. Men först nu börjar bolaget slutjustera sin affärsmodell. – Fram emot sommaren nästa år kommer det hända saker vi kan kommunicera, säger styrelseledamoten Mårten Öbrink.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.