torsdag 3 oktober 2024

inloggad som

Lundateknik för ellastbilar

|  
|  

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

Zemissions teknik går ut på att värma hytt och batteri, som också behöver värmas när det är kallt, utan att förkorta räckvidden.

– Uppvärmning av hytt och batteri minskar bilens räckvidd med upp till 25 procent vintertid. Det är ett stort problem med dagens ellastbilar, åkerierna måste vara säkra på att kunna köra hela sträckan varje gång, säger Zemissions vd och grundare Anders Vestin. Han fortsätter:

– Eldrift är det som lastbilsindustrin främst tittar på för klimatomställningen av fordon. Med vår teknik kan storleken på batterierna reduceras från fyra ton till strax över tre ton, en minskning motsvarande två Tesla-batterier. Vi använder inte el utan etanol eller HVO (biodiesel, red) i en liten tank på lastbilen. Lösningen är både miljövänlig och billig.

Planen är att serietillverkningen ska komma igång under 2027. Tekniken bygger på katalytisk förbränning och kan, enligt Anders Vestin, användas på alla kommersiellt tillgängliga drivmedel, både flytande och gas. Det är mjukvaran som justeras beroende på bränsleslag.

– Tekniken kan användas i allt från villapannor till flygplan, och vi skapar inga föroreningar under förbränningen så det behövs ingen avgasrening.

Under tio år har bolaget testat olika användningsområden kommersiellt utan större framgång, men nu är fokus alltså på tunga fordon. Verksamheten har finansierats med hjälp av EU-anslag och kundprojekt och sedan några år har man projekt tillsammans med lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

– Hittills har vi klarat oss utan riskkapital. Vi licensierar ut tekniken – förbränningsteknik, kretsdesign och mjukvara – till Alfdex som står för produktionen. Vi kommer också att hjälpa till med försäljning och support.

Hur är konkurrensen inom lastbilssegmentet?

– Det finns lösningar med värmepumpar, men de drar också el från batteriet och är inte lika effektiva som värmepumpar i hus.

Elisabet Ottosson

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.

  • Lundoch får fart av Ozempic-utmanare

    Lundaforskaren Yang De Marinis tar flera kliv framåt med sitt diabetesdiagnostikbolag Lundoch Diagnostics. Bolaget samarbetar med läkemedelsjätten Eli Lilly som med sin diabetesmedicin Mounjaro utmanar Novo Nordisks Ozempic.


  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.

  • 50 miljoner till plastsubstitut

    Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt. 

  • ”Vi gör kalkylerad förlust”

    Hållbarhetsföretaget Position Green är med kraftig tillväxt en av Malmös startupstjärnor. Men vd och grundare Daniel Gadd väljer bort vinst för att investera för framtiden. Här är siffrorna.