Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.
I juli återgav Rapidus att OXE Marine upprättat en kontrollbalansräkning sedan likviditetsläget blivit akut. Nu har bolaget förhandlat med aktieägare, obligationsägare och Europeiska Investeringsbanken, EIB, om en nyemission och skuldsanering.
För det första ska det bli en företrädesemission på 78 Mkr. Den omfattas av tecknings- och garantiåtaganden till 77 procent, det vill säga 60 Mkr.
För det andra har EIB gått med på att låta skulder på totalt 92 Mkr övergå till antingen aktier eller en skuldavskrivning mot att OXE Marine betalar 20 procent av sitt EBITDA, om detta är positivt. Om skuld kvarstår efter sju år avskrivs den.
För det tredje har bolaget ställt ut obligationer för cirka 150 Mkr. Nu föreslår OXE Marine att obligationerna konverteras till aktier. Detta kräver att två tredjedelar av obligationsinnehavarna säger ja. Hittills har dock endast 47 procent sagt ja till detta.
– Alla delar av den här lösningen hänger på varandra. Om en del faller, så faller hela paketet, säger OXE Marines ordförande Jonas Wikström.
De resterande obligationsinnehavarna har alltså OXE Marines öde i sina händer.
– Jag skulle trots allt bli mycket förvånad om de resterande obligationsinnehavarna skulle rösta nej. Vi har jobbat hårt och länge för att få till den här lösningen och jag har svårt att se vad alternativet skulle vara. Oavsett vilket blir det mycket sämre och obligationsinnehavarna riskerar i så fall att förlora allt, säger Jonas Wikström.
OXE Marine tillverkar diesel-utombordare och kunderna finns främst inom militär, kustbevakning och andra typer av arbetsbåtar. Trots en ökande försäljning på senare tid har det inte räckt till för att täcka kostnaderna.
Jonas Wikström har en bakgrund på Stockholms finansmarknad men har de senaste åren varit självständig investerare. Han kom in i OXE Marine som aktieägare och har gradvis fördjupat sitt engagemang i bolaget.
En kändis bland aktieägarna med 9 procent är Christian von Koenigsegg.
Gunnar Wrede