Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.
Det finns dock ännu inget konkret slutdatum eller deadline för projektet.
– Rent teoretiskt skulle det kunna finnas elväg på bron inom ett eller två år. Tekniken finns, men vi måste hitta beteendet och behovet, säger Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad.
I förlängningen är projektets syfte att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken över bron. För Öresundsbron är det en del i visionen att bli världens mest hållbara bro.
– Vi vill vi undersöka om elvägar kan vara ytterligare en insats i vår långsiktiga hållbarhetsplan, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Öresundsbron.
Initiativet bygger också på slutsatserna i rapporten “2035 Joint Impact Assessment of Greenhouse Gas Reducing Pathways for EU Road Transport” som Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet, är en av medförfattarna bakom.
– Elvägsteknik, jämförd med snabbladdningsteknik, har betydligt större potential till att möjliggöra fullt utbyggd elektrifierad vägtrafik, säger han.
Karin Ebbinghaus ser i det här fallet främst en potential när det gäller regionala transporter. I det inledande skedet är tanken att bjuda in logistikföretag och liknande aktörer som regelbundet kör över bron att medverka i projektet.
– Behovet hos de som kör kommersiellt på bron, det är det vi ska inventera nu.
Ola Nilsson