onsdag 15 januari 2025

inloggad som

…och trög försäljning för en annan hjärnkylare

|  
|  

Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

Dignitanas skalpkylningssystem Dignicap minskar håravfallet vid cellgiftbehandling. Det består av en justerbar kylhätta som är kopplad till en kylmaskin. Senaste kvartalsrapporten visar en svag ökning av försäljningen till nära 22 Mkr men en större förlust på sista raden, minus 11,5 Mkr jämfört med minus 4,7 motsvarande period förra året.

Försäljningen har inte tagit fart än på bolagets huvudmarknad USA. Under flera kvartal har den varit ungefär lika stor.

– USA är fortsatt vår huvudmarknad, där finns den största potentialen och där har acceptansen för skalpkylning kommit längst. Konkurrensen ökar men vår kundbas är ungefär lika stor. Positivt är att våra större kunder expanderar till fler av sina kliniker. Vi har tagit en del engångskostnader vilket lett till ett svagare nettoresultat detta kvartal, säger Fredrik Jonsson som utsågs till ny vd i maj i år. Han fortsätter:

– Mitt huvudfokus är att utveckla organisationen och att bredda vårt erbjudande genom att vara mer lyhörda för vad olika kunder vill ha. De kan ha olika förutsättningar, vara små entusiastiska kliniker respektive större klinikkedjor.

Dignicap finns på runt 260 kliniker i USA samt i 30-talet andra länder. I maj skrev bolaget ett flerårigt avtal med Konica Minolta som blir exklusiv distributör av Dignitanas skalpkylningssystem i Japan.

– Vi får mer och mer förfrågningar från andra länder – potentialen utanför USA måste vi ta hand om genom att få avtal med fler lokala distributörer.

Bolaget reste 19,1 Mkr under perioden.

– Vi har en väldigt bra produkt och en bra organisation med stor kompetens, och jag känner stort stöd från den nya styrelsen med nya ägarrepresentanter. De är väl medvetna om att det kommer att krävas mer kapital. Efter att vi tittat över organisationen och hela vårt erbjudande kommer vi att få ett annat cashflow.

Elisabet Ottosson

Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lundabolaget som vill att du ska springa till jobbet

    Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.

  • Labbet som ökar vinsten

    Kontraktslaboratoriet Redoxis i Lund ökar omsättning och vinst trots att kunderna, många mindre läkemedelsutvecklingsbolag, har svårt att finansiera sin forskning. Vd Malin Hultqvist förklarar tricket.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.


  • Arjo sparkar vd:n

    Den Malmöbaserade medicinteknikjätten Arjos vd Joacim Lindoff får gå. Samtidigt skjuter bolaget upp sin planerade kapitalmarknadsdag och publicerar delårssiffror i förtid.

  • Ännu mer pengar till Magle

    Magle Group i Malmö har ännu inte stängt den företrädesemission som inleddes i november. Nu vill bolaget plocka in ytterligare 26,6 miljoner i en riktad emission.

  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.